یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹
فرج ا... سلحشور: تعريفي براي سينماي ديني نداريم
نشست بررسي سينماي ديني در دانشگاه فردوسي مشهد
 
فرج ا... سلحشور: تعريفي براي سينماي ديني نداريم
 
خراسان رضوي - مورخ یکشنبه 1389/01/29 شماره انتشار 17527
هفته گذشته آمفي تئاتر دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه فردوسي مشهد ميزبان جمعي از دانشجويان و اهالي هنر بود که در نشستي با عنوان «کنکاشي در سينماي ديني» حضور يافته بودند. در اين نشست که به همت جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه فردوسي برگزار شد، «فرج ا... سلحشور» کارگردان سينما و تلويزيون سخنراني کرد و به پرسش هاي دانشجويان نيز پاسخ داد. او که با ساخت مجموعه‌هاي مذهبي نام خود را به عنوان يکي از هنرمندان عرصه هنر ديني مطرح کرد، در اين نشست با نگاهي به تاريخ سينماي ايران در سال هاي بعد از انقلاب اسلامي به بررسي ضعف هاي موجود در زمينه سينماي ديني پرداخت. سلحشور هم چنين از بي توجهي مسئولان به موضوع هنر ديني انتقاد کرد و ابراز داشت: در کشور ما جز مقام معظم رهبري، کسي براي فرهنگ، هنر، اخلاق و مذهب جامعه ارزش قائل نيست.

فرج الله سلحشور

کارگردان سريال يوسف پيامبر(ع) طي سخناني در نشست «کنکاشي در سينماي ديني» با تشريح فعاليت هاي هنري در سال هاي اوليه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به اقدامات شهيد سيد مرتضي آويني در عرصه مستندسازي اشاره کرد و اظهار داشت: اقدامات گروه روايت فتح در آن زمان به تنهايي به اندازه تمام فعاليت هاي واحد جنگ صدا و سيما، سپاه، بنياد شهيد و... بود.«فرج ا... سلحشور» علت اين موضوع را اصيل و ارزشي کار کردن شهيد آويني دانست و گفت: او به دنبال ايجاد يک حرکت جديد بود و اين نکته را دريافته بود که هنر فيلم سازي تنها يک تخصص و علم نيست، بلکه بايد به اين علم يک روح زاييده از ايمان دميده شود که حاصل آن هنر اسلامي است.

فيلم هاي دهه ۶۰ به مراتب بهتر از امروز بود

او در ادامه ضمن انتقاد از بي توجهي مسئولان به موضوع فيلم سازي ديني طي ۳۰ سال گذشته گفت: در اين مدت افراد مختلفي با ديدگاه هاي گوناگون مسئوليت سازمان هاي فرهنگي و هنري کشور را بر عهده گرفتند، اما هيچ يک موفق نشدند براي اصلاح وضعيت فيلم سازي در کشور کاري کنند.سلحشور با بيان اين که فيلم هاي دهه ۶۰ به مراتب سالم تر و ارزشمند تر از فيلم هاي امروز بود، اظهار داشت: متأسفانه در برخي فيلم هايي که امروز ساخته مي شود، اهانت به ارزش ها، بي بند و باري و... بيش از گذشته است.وي ادامه داد: من فکر مي کنم علت اين که فيلم سازي ما در خدمت اسلام و انقلاب در نيامده، اشکالات موجود در ماهيت هنر فيلم سازي ماست.اين کارگردان سينما و تلويزيون با اشاره به اين که فيلم سازي حاصل ترکيب چندين هنر است خاطر نشان ساخت: ما در يکايک اين رشته ها هنرمندان ارزشمندي داريم ولي شاهد هستيم زماني که اين هنرمندان در سينما دور هم جمع مي شوند، برآيند خوبي حاصل نمي شود.

پيروي از اصول غربي؛ عامل مشکلات سينماي ايران

فرج ا... سلحشور در ادامه با برشمردن اصول سينماي غرب، پيروي از آن ها را عامل تمام مشکلات سينماي ايران دانست و بر تدوين مبناي مذهبي براي سينماي کشورمان تأکيد کرد.او با بيان اين که دروغ گويي و توهم پردازي، انسان محوري و مادي گرايي ۳ رکن مبنايي سينماي غرب است، گفت: هيچ يک از اين ها با اسلام هم خواني ندارد و طبيعي است که در يک کشور اسلامي سينما با تعريف غربي نمي تواند جايگاهي داشته باشد.سلحشور با انتقاد از اين که تاکنون کسي براي تعريف مبناي ديني در سينماي ايران اقدامي نکرده است، ابراز داشت: دولت براي حل مشکلات اقتصادي کشور ۲۰۰ اقتصاددان را به مدت ۲سال دور هم جمع مي کند تا با هم تبادل نظر کنند، اما براي حل معضل فرهنگ و هنر کشور هيچ اقدامي نمي شود.او خواستار برگزاري نشست هايي با حضور هنرمندان فرهيخته، ارزشمند و اهل معنا و معرفت براي حل مشکلات فرهنگي کشور شد و گفت: دليل اين بي توجهي اين است که کسي براي فرهنگ، هنر، اخلاق و مذهب جامعه ارزش قائل نيست.سلحشور ادامه داد: تنها کسي که در اين کشور مشکلات فرهنگي هنري را درک مي کنند و راه حل آن را هم مي دانند مقام معظم رهبري هستند. اما متأسفانه مسئولان اجرايي به سخنان ايشان توجه لازم را ندارند.

مي توان براي سينما مباني مذهبي تدوين کرد

وي در ادامه با بيان اين که مي توان براي فيلم سازي مباني مذهبي تدوين کرد، به موفقيت هاي سريال يوسف پيامبر(ع) اشاره کرد و گفت: در نظرسنجي هايي که انجام دادم، بيشتر به اين پاسخ رسيدم که ۲ موضوع داستان زيبا و دکور و لباس خوب عامل موفقيت اين سريال بوده است.سلحشور سپس با اشاره به آيه آخر سوره يوسف(ع) که عوامل زيبايي اين داستان را عبرت آموزي از سرنوشت ديگران، نبود افترا و دروغ و وجود هدايت و رحمت عنوان مي کند، ابراز داشت: مباني داستان نويسي ما بايد بر ۴ رکن قصه زيبا، عبرت آموزي، دروغ نبودن و ارائه محتواي ارزشي، آموزنده و سازنده استوار باشد.وي افزود: متأسفانه سينماي ما تاکنون از همان ۳ رکن سينماي غرب پيروي کرده که همين موضوع باعث شده است که نتوانيم سينما را در خدمت اسلام و انقلاب دربياوريم.سلحشور با بيان اين که ما مي توانيم به جاي داستان هاي دروغ و خلاف واقع، از رويدادهاي واقعي و هم چنين داستان هاي قرآني استفاده کنيم و فيلم هاي آموزنده و در عين حال زيبا بسازيم، تأکيد کرد: عامل نجات سينماي ما گرايش پيدا کردن سينماگران به سمت ساخت داستان هاي واقعي است.او در عين حال اذعان داشت: من چندين ماه است که ۱۲ نفر از فيلم نامه نويسان مذهبي و قوي کشور را دور هم جمع کرده ام تا به جمع آوري و نگاشتن اين داستان هاي واقعي اقدام کنند ولي متأسفانه به اين دليل که داستان نويس هاي ما به دروغ نوشتن عادت کرده اند، تاکنون حتي موفق به نوشتن يک داستان هم نشده اند.

نوشته شده توسط محسن هوشمند در 11:55 | | لينک به اين مطلب
سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۹
مدارک موسسات آموزش عالي آزاد دانشگاهي محسوب نمي شود
دکتر بهروز مهرام:
 
مدارک موسسات آموزش عالي آزاد دانشگاهي محسوب نمي شود
 
۲۰موسسه آموزش عالي آزاد پلمب شد
 
خراسان رضوي - مورخ سه‌شنبه 1389/01/24 شماره انتشار 17523

افرادي که در موسسات آموزش عالي آزاد تحصيل مي کنند دانشجو محسوب نمي شوند و تحصيل در اين موسسات به هيچ عنوان منجر به کسب مدرک دانشگاهي يا معادل آن نمي شود.

به گزارش خبرنگار ما اين موضوع را دبير هيئت نظارت و ارزيابي آموزش عالي استان روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد و از خانواده ها و داوطلبان خواست به تبليغات بعضي موسسات سودجو با عنوان هايي هم چون دانشگاه بدون کنکور، فراگير و ... توجه نکنند.

به گفته دکتر بهروز مهرام در حالي که از مجموع ۱۰۹ دانشگاه و موسسه آموزش عالي داراي مجوز استان تنها ۱۵مورد آن ها موسسات آموزش عالي آزاد هستند طي چندماه گذشته ۲۰موسسه آموزش عالي آزاد بدون مجوز و متخلف در استان شناسايي و پلمب شده است.

او هم چنين درباره موسسات آموزش عالي آزاد داراي مجوز با بيان اين که افراد محصل در اين موسسات دانش پذير محسوب مي شوند نه دانشجو ادامه داد: اين موسسات نيز تنها اجازه دارند دوره هايي را برگزار کنند که مجوز آن را از وزارت علوم تحقيقات و فناوري يا بهداشت، درمان و آموزش پزشکي کسب کرده اند.

«مهرام» درباره موسسات غيرمجاز پلمب شده نيز توضيح داد: بعضي از اين موسسات مجوز موسسه آموزش عالي را نداشته اند يا اين که به ارائه دوره هاي آموزشي غير از حيطه کاري خودشان مي پرداخته اند.

وي ادامه داد: البته برخي از اين موسسات با دادن تعهد کتبي رفع پلمب شده و در حال حاضر به فعاليت مي پردازند.

او در پاسخ به سوالي درباره احقاق حقوق افرادي که با تحصيل در اين موسسات متضرر شده اند نيز گفت: ما طبق قانون اين موارد را به قوه قضاييه منعکس مي کنيم و سير پي گيري پرونده ها در قوه قضاييه انجام مي شود.

دبير هيئت نظارت و ارزيابي آ موزش عالي استان در عين حال از مردم درخواست کرد تا موارد تخلف را از طريق شماره تلفن ۸۸۳۶۰۵۷ به دبيرخانه اين هيئت اطلاع دهند.

نوشته شده توسط محسن هوشمند در 17:9 | | لينک به اين مطلب
یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹
امير صياد شيرازي به درجه اي رسيد که شهادت به خانه او آمد
حجت الاسلام راشد يزدي در مراسم يازدهمين سالروز شهادت امير سپهبد صياد شيرازي:
 
امير صياد شيرازي به درجه اي رسيد که شهادت به خانه او آمد
 
خراسان رضوي - مورخ یکشنبه 1389/01/22 شماره انتشار 17521

ايوان مقصوره مسجد جامع گوهرشاد حرم مطهررضوي روز گذشته ميزبان خيل کثيري از عاشقان و دل باختگان شهادت بود که در يازدهمين سالروز شهادت امير سپهبد «علي صياد شيرازي» دور هم جمع شده بودند تا با برپايي محفلي عاشقانه ياد و خاطره اين بزرگ مرد شهيد سرزمين خورشيد را گرامي دارند.به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم که با حضور استاندار خراسان رضوي، شهردار مشهد، جمعي از مسئولان استان، نيروهاي نظامي و انتظامي، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مردم شهيدپرور مشهد برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمين راشد يزدي طي سخناني با بيان اين که اگر کسي بخواهد در دين اسلام بخشي از امور مسلمانان را برعهده گيرد، بايد ۳ شرط تخصص، مديريت و مکتبي بودن را داشته باشد تصريح کرد: شهيد صياد شيرازي اين شرايط را داشت.وي اظهار داشت: يکي از شاخص هاي ويژه شهيد صياد شيرازي اين بود که مي خواست خدمت کند و هرگز به مسائل مادي و دنيوي توجه نمي کرد.

فرهنگي گزارش حجت الاسلام راشد يزدي با بيان اين که عده زيادي از مردم به دنبال شهادت مي روند، گفت: اما صياد به آن درجه رسيده بود که شهادت به در خانه او آمد.وي در عين حال اذعان داشت: ما از اين موضوع متاسف هستيم که چرا از شخصيت هاي بزرگي هم چون صياد شيرازي محافظت به شکل مناسبي صورت نگرفت؟ نظام اسلامي براي هر يک از اين بزرگان هزينه هاي زيادي را متحمل شده است و به همين دليل بايد براي حفظ و حراست آن ها تلاش بيشتري صورت گيرد.راشد يزدي ادامه داد: اما خون پاک اين مرد از بين نرفت و خون صياد شيرازي باعث شکوفا شدن شخصيتش شد.

در دنيا ارتشي به صحت، سلامت و قدرت ارتش ما وجود ندارد

حجت الاسلام راشد يزدي در بخش ديگري از سخنان خود در اين مراسم با اشاره به اين که افرادي همچون صياد شيرازي، ارتش جمهوري اسلامي ايران را تشکيل داده اند ابراز داشت: در دنيا ارتشي به صحت، سلامت، بنيه و قدرت ارتش ما وجود ندارد.او با بيان اين که ارتش مستعد ما تشنه حضور روحانيت است و اين حضور روح تازه اي به ارتش مي بخشد، تصريح کرد: هر يک از سربازهاي پاي بند و معتقد ما به اندازه صدها سرباز دشمن کارايي دارد.

مرد خستگي ناپذير

به همين مناسبت در گفت وگو با يکي از هم رزمان شهيد صياد شيرازي يادي از خاطرات و کمالات اين بزرگ مرد از خطه خراسان کرديم. امير«ابوالقاسم جاوداني عرفاني» يکي از ياران قديمي سپهبد شهيد صياد شيرازي است که از سال هاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي در کنار او حضور داشته است. جاوداني درباره نحوه و سابقه آشنايي اش با شهيد صياد شيرازي به خبرنگار ما مي گويد: « از سال ۱۳۵۵ بود که با صياد آشنا شدم آن زمان من در دانشکده توپخانه ارتش تدريس مي کردم. شهيد صياد شيرازي هم بعد از بازگشت از آمريکا به عنوان استاد در هيئت آموزش رزم اين دانشکده مشغول به کار شد. از همان روزهاي اول با هم انس و الفتي پيدا کرديم. حسن اخلاق صياد من را بسيار تحت تاثير قرار مي داد و باعث مي شد روز به روز بيشتر با او مانوس شوم.»

فعاليت هاي انقلابي در ارتش

امير جاوداني در توضيح سوابق انقلابي شهيد صياد شيرازي با اشاره به حضور «صياد» در شهر اصفهان از سال ۵۳ ابراز مي دارد: «او در  آن زمان با توجه به روحيه انقلابي و عقايد مذهبي قوي که داشت رابطه نزديکي با علما و روحانيون اصفهان از جمله حجت الاسلام و المسلمين طاهري و حجت الاسلام و المسلمين خادمي پيدا کرده بود. حدود سال ۵۶ بود که با توجه به پيش بيني هايش مبني بر پيروزي انقلاب اسلامي به فکر ايجاد يک هماهنگي با همکارانش که در لشکرها و نيروهاي ارتش در سراسر کشور فعال بودند، افتاد. او قصد داشت با اين اقدام از گسيخته شدن ارتش بعد از انقلاب جلوگيري کند. به همين دليل در سال ۵۶ و اوايل سال ۵۷ با وجود فعاليت گسترده ضداطلاعات به پادگان هاي ارتش در سراسر کشور سري زد و با عناصري که شناسايي کرده بود و من هم جزو آن ها بودم صحبت مي کرد و به بررسي وضعيت پادگان ها مي پرداخت».

چرا صياد...

او در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسيد: « به نظر شما چرا منافقين صياد شيرازي را براي ترور انتخاب کردند؟» با اشاره به عمليات مرصاد که در مقابله با حمله منافقين و در ماه هاي بعد از پايان جنگ تحميلي اتفاق افتاد اظهار مي دارد: «صياد در آن عمليات نقش به سزايي را ايفا کرد، من فکر مي کنم اقدامات ارزنده او در آن عمليات باعث شد تا منافقين هرگز آن خاطره تلخ را فراموش نکنند و بخواهند با اين حرکت منفور خود از شهيد صياد شيرازي انتقام بگيرند.» امير جاوداني هم چنين درباره نقش شهيد صياد شيرازي براي وحدت بين نيروهاي ارتش و سپاه در سال هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مي گويد: «صياد در مجموع تفاهم و توافق خوبي با برادران سپاه داشت. او در آن سال ها خدمات زيادي در سپاه انجام داد که ساماندهي و آموزش نيروهاي سپاه از جمله آن ها بود.» اين هم رزم شهيد صياد شيرازي تصريح مي کند: نتيجه اين اقدامات براي ايجاد وحدت ميان نيروهاي ارتش و سپاه انجام عمليات هاي بزرگي همچون طريق القدس، بيت المقدس و فتح المبين بود.

انساني والا، پرکار و خستگي ناپذير

«جاوداني» در بخش ديگري از اين گفت و گو شهيد صياد شيرازي را به عنوان انساني والا، پرکار و خستگي ناپذير معرفي مي کند و در توضيح اين مطلب ضمن اشاره به خاطره اي از مرداد سال ۵۹ اظهار مي دارد: در آن زمان من ۴۴ روز همراه با صياد شيرازي در مناطق عملياتي کردستان همراه بودم. نيروهاي کوموله و دموکرات تا نزديکي شهر اروميه نفوذ کرده بودند و مناطق بسياري مورد تعدي دشمن قرار گرفته بود. صياد براي مقابله با اين موضوع يک ستاد غيرسازماني تشکيل داد و من هم به عنوان افسر عمليات قرارگاه در اين ستاد مشغول شدم. در اين ۴۴ روز شاهد بودم که صياد شب ها تا ساعت يک بامداد در جلسات حضور داشت و پس از آن هم ساعت ها به عبادت، خواندن نماز شب و راز و نياز مي پرداخت و روزها هم از اوايل صبح به کار فرماندهي نيروها مشغول بود. در پايان اين ۴۴ روز با تلاش گسترده و وصف ناپذير صياد موفق شديم نيروهاي دشمن را شکست دهيم و منطقه را پاک سازي  کنيم.

ذوب در ولايت بود

او همچنين درباره روحيه ولايت پذيري شهيد صياد شيرازي با بيان اين که او ذوب در ولايت بود يادآور مي شود: بوسه زدن رهبر انقلاب بر تابوت اين شهيد بزرگوار نشان از رابطه نزديک و تبعيت صياد از ولايت بود.

نوشته شده توسط محسن هوشمند در 15:29 | | لينک به اين مطلب
شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹
دختري کوچک با دغدغه هايي بزرگ
گفت و گو با «مليکا گلي» دختر ۱۱ ساله مشهدي که ۱۴ کتاب نوشته است
 
دختري کوچک با دغدغه هايي بزرگ
 
خراسان رضوي - مورخ شنبه 1389/01/21 شماره انتشار 17520
۱۱ سال بيشتر ندارد. اما با لحن کودکانه آن چنان از دغدغه هاي بزرگي که شب و روز به آن ها فکر مي کند مي گويد که گويي اکنون کوله باري پر از تجربيات ريز و درشت بر دوش دارد. البته خواسته زيادي ندارد. به قول خودش تنها از مسئولان مي خواهد که «يک کوچولو» از او حمايت کنند. با اين سن کمش چاپ ۱۴ عنوان کتاب کودک را در کارنامه دارد و ۲۰ کتاب ديگر او هم در انتظار چاپ است. هفته کتاب کودک بهانه اي بود تا در گفت وگويي کودکانه با «مليکا گلي» دختر بچه ۱۱ ساله مشهدي که عنوان شهرزاد قصه هاي کودکانه را به خود اختصاص داده است، با دغدغه هاي يک کودک نويسنده آشنا شويم و بشنويم که «مليکا» چه آرزوهاي بزرگي در سر دارد. اوکه کسب جايزه نوبل را به عنوان يک «حداقل» مطرح مي کند، به بچه هاي هم سن وسالش مي گويد که کتاب بخوانند، از خانواده ها مي خواهد که براي بچه هايشان کتاب بخرند و از مسئولان هم درخواست مي کند که به فرهنگ و ادب بيش از پيش اهميت دهند.

 خراسان: تاکنون ۳۴ کتاب نوشته اي و ۱۴ اثرت به چاپ رسيده و ۲۰ اثر ديگر هم در انتظار چاپ است. براي شروع بحث بگو از اين که براي بچه ها کتاب مي نويسي، چه حسي داري؟

وقتي براي بچه ها کتاب مي نويسم احساس خيلي خوبي به من دست مي دهد.چون مي دانم وقتي آن ها اين کتاب ها را مي خوانند قادر خواهند بود استعدادهايشان را کشف کنند و به مرحله اجرا برسانند.

خراسان: بچه ها چگونه مي توانند با خواندن کتاب به استعدادهاي خود پي ببرند؟

آن ها وقتي کتاب هاي من را مي خوانند و متوجه مي شوند که من در ۱۱ سالگي ۱۴ کتاب نوشته ام، مي فهمند که آن ها هم مي توانند اين کار را انجام دهند. فکر مي کنند که اگر کتاب بنويسند يا هر کار هنري ديگري انجام دهند و منتشر کنند، چه قدر خوب مي شود.

خراسان: آيا فکر مي کني همه بچه ها مي توانند نويسنده شوند؟

اگر مسئولان اهميت بدهند و حمايت کنند، مي شود. مثلا وقتي من مي بينم وضعيت مزار آقاي اخوان ثالث به اين شکل نامناسب است نااميد مي شوم و با خودم مي گويم: «کسي به نويسنده ها توجه نمي کند». يا اين که مي بينم نويسنده بزرگي مثل آقاي مهدي آذريزدي وقتي فوت مي کنند، تازه نامشان را مطرح مي کنند و برايشان همايش مي گيرند. در حالي که وقتي زنده بودند هيچ کاري نشد. حالا ديگر چه فايده اي دارد؟ همچنين مسئولان بايد بچه ها را به سمت کتاب خواني تشويق کنند نه اين که وقتي يک دانش آموز به يک کتابخانه عمومي مثل کتابخانه هاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان مراجعه مي کند، از او حق عضويت بخواهند و انگيزه هايش را براي کتاب خواني از بين ببرند.

خراسان: چرا بچه ها کم کتاب مي خوانند؟

چون پدر و مادرها زياد اهميت نمي دهند و کتاب خوب هم زياد در دسترس بچه ها نيست.

خراسان: اگر کتاب هاي خوب در دسترس باشد، کافي است؟

وجود کتاب هاي قوي مثل نوشته هاي آقاي آذريزدي يا برخي نويسنده هاي خارجي هم چون هانس کريستين اندرسون و... خيلي تاثير دارد ولي به تنهايي کافي نيست. در کنار آن مسئولان هم بايد بيشتر به اين موضوع اهميت بدهند و بچه ها را براي کتاب خواني تشويق کنند.

خراسان: نقش پدر و مادرها را در اين بين چگونه ارزيابي مي کني؟

به نظر من آن ها بايد به جاي خريد بازي هاي رايانه اي، براي بچه ها کتاب بخرند و آن ها را به کتاب خواني تشويق کنند.

خراسان: مدرسه ها بايد چه کار کنند؟

در کنار کتاب هاي علمي و تخيلي، بايد کتاب هاي کودکانه هم در کتابخانه مدرسه‌ها وجود داشته باشد. مسئولان مدرسه بايد کاري کنند که کتاب در نظر بچه ها قشنگ باشد. مثلا مي توانند نظرسنجي کنند که بچه‌ها چه کتاب هايي را بيشتر دوست دارند و در نهايت همان کتاب ها را در اختيار آن‌ها قرار دهند.

خراسان: برگرديم به بحث نويسندگي، به نظر تو کسي که مي خواهد براي بچه ها کتاب بنويسد، چه نکاتي را بايد رعايت کند؟

 ادبيات کتابي که براي بچه ها نوشته مي شود بايد کودکانه باشد يعني بايد به صورتي باشد که بچه ها بتوانند آن را درک کنند.پيام اين گونه کتاب ها بايد به صورت غيرمستقيم انتقال داده شود من به هيچ عنوان کتاب هايي را که مي خواهند پيامي را به صورت مستقيم به کودکان انتقال دهند، دوست ندارم.

خراسان: مهم ترين دغدغه هاي مليکا گلي در سن ۱۱سالگي چيست؟

 من دوست دارم مسئولان کمک کنند که من حداقل جايزه نوبل را بگيرم و هم چنين نامم در کتاب رکوردهاي جهاني «گينس» ثبت شود. اين کار در پايان باعث مي شود نام کشورمان هم چون گذشته که با اسم فردوسي مي درخشيد، در جهان مطرح شود. هم چنين من خيلي دوست دارم کتاب هايم به زبان هاي ديگر ترجمه شود و در جشنواره هاي بزرگ بين المللي مثل هانس کريستين اندرسون نيز شرکت کنم. اما اين کار بدون کمک و حمايت مسئولان امکان پذير نيست. چرا بايد اين گونه باشد که من براي شرکت در مسابقات جهاني و ترجمه کتاب هايم نياز به پارتي داشته باشم؟ چرا ما نبايد امروز يک فردوسي يا اخوان ثالث داشته باشيم؟ من از مسئولان مي خواهم که حداقل «يک کوچولو» از من حمايت کنند.

خراسان: کسب درآمد، مشهور شدن يا خوانده شدن کتاب هايت، کدام يک را بيشتر دوست داري؟

 کسب درآمد که اصلا برايم مهم نيست. مشهور شدن را دوست دارم ولي فقط در حدي که انگيزه اي باشد براي بچه ها که استعدادهايشان را کشف کنند. اما خيلي دوست دارم کتاب هايم را ديگران بخوانند.

نوشته شده توسط محسن هوشمند در 15:31 | | لينک به اين مطلب
دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹
عرضه محصولات فرهنگي غيرمجاز در مشهد؛ حکايت هم چنان باقي است
گزارشي از گوشه و کنار خيابان هاي شهر
 
عرضه محصولات فرهنگي غيرمجاز در مشهد؛ حکايت هم چنان باقي است
 
خراسان رضوي - مورخ دوشنبه 1389/01/16 شماره انتشار 17516

بر اساس قانوني که در تاريخ ۲۵/۱۰/۸۶ در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد، مجازات هايي براي افرادي که در امور سمعي و بصري فعاليت غيرمجاز مي کنند، تعيين شده است. در اين قانون آمده است که هرگونه فعاليت تجاري در زمينه توليد، توزيع، تکثير و عرضه آثار، نوارها و لوح هاي فشرده صوتي و تصويري نياز به دريافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دارد و متخلفان به جريمه نقدي از ۱۰ ميليون ريال تا يک صد ميليون ريال محکوم مي شوند. اما مسئله اين جاست که شواهد و گفته هاي فروشندگان محصولات فرهنگي شهر مشهد، حاکي از آن است که خبري از اجراي اين قانون در سطح شهر نيست و واحدهاي متخلف از اين قانون، بدون هيچ گونه مشکلي در حال فعاليت هستند. براي بررسي اين وضعيت و يافتن پاسخي براي سوال هاي مطرح درباره اين موضوع سري به بازار عرضه محصولات فرهنگي شهر مشهد زديم و با متوليان امر نيز به گفت و گو نشستيم.

 هر مقدار که جلوتر مي روم تعداد بيشتري از آن ها را مي بينم. قدم به قدم کنار پياده رو ايستاده اند و به حساب خودشان کاسبي مي کنند. هر يک تعدادي لوح فشرده از انواع مختلف DVDCD و Divx در دست دارند و به عرضه محصولات به اصطلاح فرهنگي خود مشغول هستند. تعدادي از عابران هم دور آن ها جمع شده اند و سرگرم تماشاي عکس هاي روي جلد لوح هاي فشرده هستند تا اين که در نهايت با خريد يک يا چند حلقه لوح فشرده به قيمتي «مفت» فيلم مورد نياز خانواده را براي چند هفته آينده تأمين کنند! جالب اين جاست در مغازه هايي هم که به صورت رسمي و با اخذ مجوز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و اتحاديه عرضه کنندگان محصولات فرهنگي هنري مشهد مقدس فعاليت مي کنند، شرايط مشابهي حکم فرماست.به يکي از مغازه هاي فعال فروش سي دي وارد مي شويم. تعدادي جعبه روي پيشخان مغازه قرار گرفته که درون آن تعداد زيادي از همين لوح هاي فشرده به چشم مي خورد. جالب اين که دقيقا در قفسه هاي پشت همين جعبه ها سي دي هاي مجاز قرار گرفته است. از فروشنده قيمت لوح هاي فشرده داخل جعبه و سي دي هاي مجاز را جويا مي شوم که مي گويد: «هر حلقه DVD يا Divx ۵۰۰ تومان و هر فيلم مجاز شرکت هاي فعال در اين زمينه ۱۵۰۰ تومان!»

از او مي پرسم: با اين وضعيت کسي فيلم اصلي را هم خريداري مي کند؟

- خيلي کم.

- مگر عرضه DVD و Divx کپي شده ممنوع نيست؟

- چرا.

- پس شما چگونه مي فروشيد؟

- اگر نفروشيم شما اجاره مغازه ما را مي دهيد!؟

- يعني کسي براي مقابله و جمع آوري اين محصولات اقدام نمي کند؟

- هر چند وقت يک بار تذکر مي دهند!

- اگر شرکت ها DVD اصلي توليد کنند، شما استقبال مي کنيد؟

- اين موضوع براي ما هم خيلي خوب است ولي تا زماني که شرايط اين گونه باشد نمي توانيم از فروش لوح هاي فشرده کپي شده صرف نظر کنيم.مسئله توزيع لوح هاي فشرده غيرمجاز موضوعي است که مطبوعات بارها و بارها به آن پرداخته اند. اما به راستي چرا با وجود اين همه سر و صدا و پي گيري همچنان اين محصولات به صورت کاملا محسوس و بدون هيچ گونه مقابله بازدارنده در بازار توزيع مي شود؟ البته درباره اين موضوع بايد به نکات ديگري مثل لزوم فرهنگ سازي اجتماعي و رعايت حقوق فروشندگان و... نيز توجه کرد.

يک اشکال قانوني

«مرتضي اسکافي» سرپرست اتحاديه عرضه کنندگان محصولات فرهنگي مشهد با بيان اين که اين اتحاديه از سال ۱۳۸۴ و با هدف سامان دهي واحدهاي عرضه محصولات فرهنگي و هم چنين تلاش براي اجراي قانون تشکيل شده است، به قانون نحوه مجازات افرادي که در امور سمعي و بصري فعاليت غيرمجاز مي کنند مصوب سال ۸۶ اشاره مي کند و مي گويد: در ماده يک اين قانون عنوان شده است که «افراد متخلف علاوه بر مجازات جعل و پرداخت خسارت وارده در جايي که تضييع حق موجب خسارت مالي است در صورت مطالبه صاحبان اثر بايد خسارت وارده را نيز جبران کنند.» اما تعبيري که از اين قانون مي شود اين است که براي مقابله با واحدهاي متخلف حتما بايد شاکي خصوصي وجود داشته باشد، در صورتي که در واقع اين گونه نيست.

مقابله ضعيف و بي نتيجه بوده است

وي هم چنين با انتقاد از ضعيف بودن مقابله ها و برخوردهاي انجام شده با واحدهاي متخلف در عرضه محصولات فرهنگي، درباره اين موضوع مي گويد: تاکنون به اين دليل که تصور مي شد براي اعمال مجازات بايد شاکي خصوصي وجود داشته باشد، مقابله اي که به پيش گيري و يا بازدارندگي از وقوع جرم بينجامد، انجام نشده است.

چرا شرکت ها DVD توليد نمي کنند؟

اين عرضه کننده باسابقه محصولات فرهنگي که نمايندگي تعدادي از شرکت هاي توزيع کننده محصولات فرهنگي در مشهد را نيز بر عهده دارد، در پاسخ به اين سوال که چرا شرکت ها به سمت توليد لوح هاي فشرده در قالب DVD و Divx حرکت نمي کنند تا نياز بازار در اين زمينه رفع و محصولات کپي برداري شده جمع آوري شود، ابراز مي دارد: لوح هاي فشرده در قالبDivx به دليل پايين بودن کيفيت صدا، تصوير و... استاندارد نيست و قابليت توليد و توزيع ندارد. اما اگر DVD به تعداد لازم مخاطب داشته باشد توزيع خواهد شد. در حال حاضر اين محصول به ميزاني که صرفه اقتصادي براي توليد داشته باشد، مخاطب ندارد. ما نبايد به مناطق محدودي مثل شهرهاي تهران، مشهد، اصفهان و... توجه کنيم. در حال حاضر در بسياري از مناطق کشور همچنان بخش عمده تقاضاها، مربوط به سي دي است.

افزايش روزانه دستفروشي

يکي از موضوعات مهمي که درباره عرضه محصولات فرهنگي کپي برداري شده مطرح است، مسئله دستفروشي هاست. جالب اين جاست که متولي مبارزه با اين متخلفان هم تاکنون اقدام در خور اشاره اي را براي رفع اين معضل انجام نداده است.

«اسکافي» در اين باره با اشاره به اين که سازمان ميادين شهرداري موظف شده است که از ارائه مجوز به دستفروشان محصولات فرهنگي خودداري کند، مي افزايد: کلانتري ها نيز ملزم شده اند که در صورت مشاهده دستفروشاني که مبادرت به فروش سي دي مي کنند، آن ها را دستگير کنند و به مقام قضايي تحويل دهند.وي تصريح مي کند: اما با وجود اين الزام ها، شاهد هستيم که قانون به درستي اجرا نمي شود يا اگر اجرا مي شود بازخورد مناسبي ندارد و دستفروشان به راحتي در مکان هايي مثل خيابان سعدي، احمدآباد، ميدان تقي آباد و ... مشهد فعاليت مي کنند.سرپرست اتحاديه توزيع کنندگان محصولات فرهنگي مشهد در ادامه به ارائه آماري از لوح هاي فشرده غيرمجاز جمع آوري شده طي سال ۸۸ در مشهد مي پردازد و با اشاره به فعاليت ۶۷۰ واحد داراي مجوز عرضه کننده محصولات فرهنگي در مشهد مي گويد: در اين سال حدود ۲۲۰ هزار حلقه لوح فشرده از ۱۴۰ مرکز که اغلب غيرمجاز و فاقد پروانه بوده اند جمع آوري شده است.

يک گلايه

او در پايان ضمن گلايه از فروشندگان محصولات فرهنگي مي گويد: ما از فروشگاه ها درخواست کرديم که از عرضه لوح هاي فشرده غيرمجاز و به ويژه Divxها خودداري کنند اما همکاران با بهانه هاي واهي به اين توصيه توجه نکردند که اين موضوع در نهايت به بي ارزش شدن کار خود آن ها انجاميده است.

مرجع تشخيص جرم ها، اداره ارشاد است

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مشهد مقدس نيز در اين باره ضمن تقسيم بندي لوح هاي فشرده غيرمجاز در ۳ دسته مبتذل، مستهجن و کپي برداري شده، به تشکيل شوراي نظارت بر محصولات خانگي براي رسيدگي به تخلفات اين واحدها در اداره ارشاد اشاره مي کند و مي گويد: دراين شورا اقداماتي مثل بازديد نمايندگان اتحاديه عرضه کنندگان محصولات فرهنگي، اداره اماکن و اداره ارشاد از مراکز مجاز و غيرمجاز و... انجام شده است.«محمد کاظم دبيري» با اشاره به قانون مصوبه مجلس شوراي اسلامي براي متخلفان امور سمعي و بصري تصريح مي کند: مرجع تشخيص اين جرم ها، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي است. ضمن اين که براي نيروي انتظامي، دستگاه قضايي و اداره اماکن نيز وظيفه هايي مشخص شده است.

براي مقابله با عرضه کنندگان غيرمجاز محدوديت نيروي انساني داريم

زماني که خبرنگار ما به گفته هاي فروشندگان محصولات فرهنگي درباره تذکرهاي اداره ارشاد که اقدام خاصي را در پي نداشته است، اشاره مي کند دبيري اين گونه پاسخ مي دهد: به اين صورت نيست! اما بايد توجه داشته باشيم که در شهر مشهد حدود ۷۰۰ مرکز عرضه محصولات فرهنگي فعاليت مي کند. مگر ما چه تعداد نيرو داريم.او مي گويد: مردم، اتحاديه صنفي، نيروهاي بسيج و... بايد با نظارت خود اداره ارشاد را در مقابله با اين معضل ياري کنند.وي درباره جريمه هاي اعمال شده براي فروشندگان خاطي نيز ابراز مي دارد: اين جريمه ها توسط دستگاه قضايي مشخص مي شود و وظيفه اداره ارشاد معرفي متخلفان است.

شهرداري دستفروش ها را جدي نمي گيرد

رئيس اداره فرهنگ  وارشاد اسلامي مشهد مقدس درباره موضوع فعاليت دستفروش ها نيز خاطرنشان مي کند: اين موضوع زير نظر سازمان ميادين شهرداري است و اين سازمان موظف است با اقداماتي که موجب سدمعبر مي شود، مقابله کند. اما شهرداري اين موضوع را جدي نمي گيرد.

فرهنگ سازي عمومي، عاملي تاثيرگذار

اما همان گونه که رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مشهد مقدس نيز به آن اشاره مي کند، فرهنگ سازي و خريداري نکردن لوح هاي فشرده غيرمجاز توسط مردم مي تواند نقش به سزايي در رفع اين مشکل داشته باشد. بايد توجه داشته باشيم که عرضه محصولات فرهنگي غيرمجاز علاوه بر ضررهايي که به اقتصاد ملي وارد مي کند، مانعي براي پيشرفت فعاليت هاي فرهنگي و هنري در کشور نيز هست؛ از اين رو همه افراد جامعه بايد به رسالت خود براي مقابله با اين معضل عمل کنند.

نوشته شده توسط محسن هوشمند در 13:16 | | لينک به اين مطلب
یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۹
اولین مطلب سال 89
سلام.

این اولین مطلب من است که در سال ۸۹ در روزنامه منتشر شد.

این مطلب را با  سرعت خیلی زیادی تهیه کردم.

اشکالات احتمالی را به بزرگی خودتان بخشید.


 

۲فعال کتاب کودک در گفت وگو با خراسان به مناسبت روز جهاني کتاب کودک:
 
نگاه اقتصادي و تاليف سفارشي؛ آفت کتاب کودک استان
 
خراسان رضوي - مورخ یکشنبه 1389/01/15 شماره انتشار 17515

روز ۱۴فروردين به مناسبت تولد «هانس کريستين اندرسون» داستان نويس دانمارکي، روز جهاني کتاب کودک نام گذاري شده است. در کشور ما نيز از ۴۰سال قبل روزهاي ۱۴تا۲۲ فروردين به عنوان هفته کتاب کودک نام گذاري شده تا شايد اين زمان فرصتي باشد که باري ديگر به يکي از مهم ترين دغدغه هاي جامعه که همان تربيت فکر و روان کودکان آينده ساز ميهنمان است، توجه کنيم.بدون شک کتاب به عنوان رسانه اي قديمي و يا به قول معروف «بهترين دوست بچه ها»، مي تواند نقش به سزايي در پويايي فکري و تربيت روحي و رواني کودکان ايفا کند.ما نيز به مناسبت هفته کتاب در گفت وگو با ۲متولي و دست اندرکار حوزه کتاب کودک به بررسي مشکلات و چالش هاي موجود در اين حوزه پرداختيم.

 «زهره جعفري نژاد» داستان نويس حوزه کودکان طي گفت وگويي با خبرنگار ما از بي توجهي به سليقه و نياز مخاطبان به عنوان بارزترين مشکل در حوزه کتاب کودک در کشور و به ويژه استان خراسان رضوي ياد مي کند و در توضيح اين مطلب مي گويد: متاسفانه بيشتر تاليفات در حوزه کودک و نوجوان به سمت کارهاي سفارشي که کسب سود و بازگشت سرمايه را در پي دارد، گرايش پيدا کرده است.او در ادامه با تقسيم بندي تاليفات به دو دسته سفارشي و کارهايي که با سليقه نويسنده توليد مي شود، اظهار مي دارد: متاسفانه کتاب هايي که با سليقه نويسندگان و با توجه به نياز کودکان توليد مي شود، مورد حمايت قرار نمي گيرد.براي يک نويسنده که از سرمايه زيادي برخوردار نيست کار مشکلي است که بخواهد کتاب را با سليقه خودش بنويسد و در بازار توزيع کند.«جعفري نژاد» با تاکيد بر اين که در توليدات کنوني کتاب کودک هرگز سليقه و نياز کودکان در نظر گرفته نمي شود، مي گويد: بيشتر به توليد کتاب هايي توجه مي شود که مورد پسند جامعه باشد و به فروش برسد.وي در اين باره به توليدات حوزه کتاب هاي ديني اشاره مي کند و ابراز مي دارد: بيشتر توليدات در اين زمينه به معرفي ائمه اطهار(ع) در قالب هاي مختلف شعر، داستان و... اختصاص يافته است در حالي که براي تبيين سيره و کمالات اهل بيت(ع)، بيان داستان ها و مباحث شيرين قرآني و... اقدام در خوري صورت نگرفته است.

جاي خالي انجمن ادبي کودکان

اين داستان نويس کودک در ادامه وجود يک انجمن ادبي فعال را در زمينه کودک و نوجوان به عنوان يک نياز در خراسان رضوي مطرح مي کند و ادامه مي دهد: ايجاد مرکزي که ناشران، نويسندگان و کودکان در آن دور هم جمع شوند، گفت وگو کنند و به بررسي نيازها براي توليد کتاب بپردازند، بي گمان نقش به سزايي در افزايش کيفيت توليدات اين حوزه خواهد داشت.

براي بچه ها قصه بگوييم

در ادامه گفت وگو با «زهره جعفري نژاد»، نظر او را درباره راهکارهاي تقويت رابطه کودکان با کتاب جويا مي شوم. وي با تاکيد بر نقش مهم خانواده ها در اين باره از قصه گويي به عنوان اولين راهکار ياد مي کند و مي افزايد: زماني که براي بچه ها قصه مي خوانيم و بعد به آن ها مي گوييم اين داستان از فلان کتاب بود، کودکان به سمت کتاب و مطالعه گرايش بيشتري پيدا مي کنند. اما متاسفانه خانواده ها زماني را براي اين کار در نظر نمي گيرند و تنها بدون توجه به محتوا، به خريد کتاب هايي که ظاهر زيبايي دارند مبادرت مي کنند.او همچنين از برقراري ارتباط ميان نويسندگان و کودکان، به عنوان راهکاري ديگر ياد مي کند و ادامه مي دهد: اگر نويسنده ها به مناسبت هاي مختلف مثل همين هفته کتاب کودک در مدارس حضور پيدا کنند و براي بچه ها قصه بگويند، بي گمان گرايش بيشتر کودکان را به سمت کتاب خواني شاهد خواهيم بود. «جعفري نژاد» همچنين خواستار توجه بيشتر به نويسندگان استان مي شود و مي گويد: متاسفانه بر خلاف برخي استان ها، در خراسان رضوي به نويسندگان توجه شايسته اي نمي شود.

يک ناشر فعال استان در حوزه کتاب کودک و نوجوان نيز در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن بيان اين که در حال حاضر ناشران زيادي در استان در زمينه کتاب کودک و نوجوان فعاليت مي کنند، مي گويد: با اين حال متاسفانه برخي ناشران با ادبيات کودک و نوجوان آشنا نيستند و کارهاي تخصصي انجام نمي دهند. آن ها تنها تلاش مي کنند در زمينه کتاب هاي ترجمه اي که راحت تر در اختيارشان قرار مي گيرد و زحمت کمتري دارد، کار کنند.

کتاب خوب بازار ندارد!

«محمدرضا به روش» در ادامه با تاييد اين که بسياري از توليدات حوزه کودک و نوجوان به کارهاي سفارشي که از بازار مناسبي برخوردار است، اختصاص دارد اظهار مي دارد: متاسفانه کتاب هاي جدي در اين حوزه بازار ندارد. خود ما چند سال قبل با بهره گيري از بهترين نويسنده هاي استان چند کتاب خوب در اين زمينه توليد کرديم ولي هنوز اين کتاب ها در انبار باقي مانده است و فروش ندارد. به همين دليل ناشران به توليد کتاب هاي فانتزي که فروش بيشتري دارد، مي پردازند.او ادامه مي دهد: خانواده ها نيز تنها به خريد کتاب هاي «خوش آب و رنگ» و برخي کتاب هاي کمک آموزشي مبادرت مي کنند و به کتاب هايي که نياز فکري کودکانشان را تامين مي کند، توجه نمي کنند.او در ادامه توليد کتاب هايي را که داراي محتوا و تصوير سازي قوي باشد، به عنوان نياز روز جامعه عنوان مي کند و مي گويد: خانواده ها، مدارس، شهرداري و تمامي سازمان هاي فعال در حوزه هاي فرهنگي و شهري بايد براي تقويت فرهنگ کتاب خواني اقدام کنند.

خوب شعار مي دهيم

«به روش» همچنين به برخي مشکلات موجود براي توليد کتاب کودک اشاره مي کند و با «ايثار» خواندن کار در حوزه کتاب کودک در شرايط کنوني اظهار مي دارد: متاسفانه ما در اين باره خوب شعار مي دهيم ولي در عمل اقدام مناسبي صورت نمي گيرد. ناشران کودک از هيچ تسهيلاتي برخوردار نيستند و با توجه به هزينه هاي زياد طراحي، تصويرسازي، ليتوگرافي و...نمي توان انتظار داشت ناشر به سمت توليد کتاب هايي با محتواي قوي حرکت کند.

اولين قرباني و آخرين اولويت

اين ناشر از کتاب کودک به عنوان آخرين اولويت و اولين قرباني سبد خريد خانواده ها ياد مي کند و ادامه مي دهد: متاسفانه خانواده ها هر زمان که پول کم مي آورند در مرحله اول کتاب کودک را از سبد خريدشان حذف مي کنند، در حالي که اين يک نياز اساسي براي تربيت روح و روان فرزندانشان است.

نوشته شده توسط محسن هوشمند در 15:1 | | لينک به اين مطلب