پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۹
ماجراي خانواده مهدويان از شهادت محمد حسين در ديوان دره تا شهادت مادر در مکه
ماجراي خانواده مهدويان از شهادت محمد حسين در ديوان دره تا شهادت مادر در مکه

هوشمند/ «مادرم چند روز قبل از اعزام به سفر حج تمتع در سال ۶۶ در اقدامي تعجب انگيز تمام اعضاي خانواده و فاميل را دور هم جمع کرد و به آن ها گفت که من از اين سفر بر نمي گردم».چند ساعت قبل از پرواز نيز من را به گوشه اي کشيد و گفت: «صادق! من از اين سفر بازنمي گردم و شما جنازه من را هم نمي بينيد. حتي محل قبر من هم براي شما نامشخص خواهد بود.» اين حرف هاي مادرم برايم خيلي عجيب بود. فکر مي کردم شايد چون ضعف جسماني دارد فکر مي کند در سفر حج دوام نياورد و جان به جان آفرين تسليم کند. اما چندي بعد روز ۶ ذي الحجه اين خبر را شنيديم که عده اي از زائران ايراني در حال انجام فريضه برائت از مشرکين به شهادت رسيده اند. بعدا متوجه شديم يکي از اين افراد مادر ما بوده است. از ميان ۳۶۶ نفري که در اين سفر به شهادت رسيدند محل دفن ۳۶۵ نفر مشخص شد اما تنها مادر ما بود که هنوز هم محل دفنش نامشخص است. «صادق مهدويان» برادر ۲ شهيد و فرزند اين بانوي شهيد در گفت و گو با خبرنگار ما اين خاطره را بيان مي کند و درباره «محمد حسين مهدويان» برادر شهيدش هم مي گويد: او انسان بسيار متواضعي بود و حتي تا زمان شهادتش ما متوجه نشديم که او معاون يگان موشکي لشکر ۵ نصر است.وي درباره «محمد حسين» ديگر برادر شهيدش هم چنين مي گويد: «محمد حسين» در حالي که ۱۴ سال داشت با تغيير در شناسنامه اش عازم جبهه «ديوان دره» شد. پس از ۴ ماه که دوره اول حضورش به پايان رسيد، از بازگشت به مشهد امتناع کرد و بعد از مدتي نيز به شهادت رسيد و در واقع اولين اعزام او به مسجد، آخرين اعزامش نيز بود.درخور اشاره است، مراسم دعاي ندبه رزمندگان و بزرگ داشت شهداي خانواده مهدويان، از ساعت ۷ صبح فردا در منزل اين خانواده واقع در بولوار شفا برگزار مي شود.

نوشته شده توسط محسن هوشمند در 14:56 | | لينک به اين مطلب
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۹
مشهدی ها امسال هم منتظر کتابخانه مرکزی نباشند
14سال از آغاز پروژه گذشت
 
مشهدی ها امسال هم منتظر کتابخانه مرکزی نباشند
 
مديرکل کتابخانه ها: براي سال آينده هم خدا مي داند!
 
خراسان رضوي - مورخ پنج‌شنبه 1389/08/20 شماره انتشار 17697

بي شک اگر قصد داشته باشيم درباره پروژه هاي فرهنگي نيمه تمام استان گفت و گو به ميان آوريم، يکي از اولين نام هايي که به ذهن خطور مي کند، کتابخانه مرکزي مشهد است.پروژه پيري که از حدود ۱۴سال پيش تاکنون مردم مشهد و استان چشم انتظار افتتاح آن هستند.اما آن چه از گفته هاي مديرکل کتابخانه هاي عمومي استان و شواهد امر به نظر مي آيد، اين است که امسال نيز خبري از افتتاح شدن اين کتابخانه روي خروجي خبرگزاري ها و صفحات روزنامه ها قرار نمي گيرد.همچنين خبر ديگر از «رنگي ترين ساختمان شهر» حاکي است پس از خلع يد اداره کل ارشاد از انجام فعاليت هاي عمراني به سبب بروز حدود ۱۳۰ اشکال فني در ساختمان کتابخانه مرکزي مشهد و انتقال تصدي گري انجام فعاليت هاي عمراني اين پروژه به اداره کل نوسازي مدارس استان، به دليل بدهکار بودن ارشاد به پيمانکار پروژه حدود ۸ ماه تعطيل بوده است و «پيمانکار طلبکار» کار را تحويل نمي داده است!

در اولين روزهاي ارديبهشت امسال در گزارشي درباره اين که «اداره کل ارشاد از انجام هرگونه فعاليت عمراني منع شد» آخرين وضعيت کتابخانه مرکزي مشهد را در گفت و گو با معاون سياسي و اجتماعي استاندار و مديريت وقت اداره کل کتابخانه هاي عمومي استان بررسي کرديم.در اين گزارش «شمقدري» معاون استاندار به خبرنگار ما گفته بود که در پي بروز حدود ۱۳۰ اشکال فني در ساختمان کتابخانه مرکزي مشهد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان که تصدي گري فعاليت هاي عمراني اين طرح را به عهده داشت، از انجام هرگونه فعاليت عمراني منع و رتبه شرکت هاي ناظر و پيمانکار پروژه نيز گرفته شده است.او همچنين اعلام کرده بود که اداره کل نوسازي مدارس استان به عنوان متصدي جديد فعاليت هاي عمراني پروژه انتخاب شده است.

وقتي پيمانکار طلبکار مي شود!

اما اکنون با گذشت بيش از ۶ ماه از آن گزارش، مديرکل جديد کتابخانه هاي عمومي استان اعلام مي کند که حدود ۲ هفته قبل، اين انتقال تصدي گري به اداره کل نوسازي مدارس استان انجام شده و اين اداره کل در حال بررسي وضعيت اين پروژه است.دکتر «نجمه خدادادي» علت تأخير دراين انتقال تصدي گري را بدهکار بودن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان به پيمانکار پروژه عنوان مي کند و مي گويد: با توجه به اين که پيمانکار طلبکار بود، از تحويل ساختمان امتناع مي کرد و از آنجا که اين کتابخانه يک پروژه ملي محسوب مي شود، ما از نظر قانوني نمي توانستيم اقدامي انجام دهيم. بر اين اساس عملا پروژه حدود ۸ ماه تعطيل بود.

اظهارنظر نمي کنم!

خدادادي در ادامه گفت و گو با خبرنگار ما در پاسخ به سوالي مبني بر اين که ساختمان کتابخانه مرکزي مشهد تاکنون چند درصد پيشرفت فيزيکي داشته است، چنين مي گويد: «اداره کل ارشاد مدعي است که پروژه تاکنون ۷۰ درصد پيشرفت داشته است. اما من هم اکنون نمي توانم در اين باره اظهارنظري کنم. چرا که ما اين حق را براي اداره کل نوسازي مدارس استان قائل هستيم که بررسي کاملي را انجام دهد و ميزان پيشرفت را به ما اعلام کند. همچنين آن چه از مشاهده وضعيت کتابخانه به نظر من مي آيد اين است که ميزان پيشرفت کمتر از ميزان اعلام شده توسط اداره کل ارشاد است.وي همچنين در پاسخ به اين سوال که با توجه به بروز مشکلات فني در ساختمان کتابخانه مرکزي مشهد، آيا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان به عنوان متصدي فعاليت هاي عمراني پروژه به پرداخت جريمه محکوم شده است يا خير، ابراز مي دارد: متاسفانه تا اين لحظه اتفاقي در اين زمينه رخ نداده است. حتي پيمانکار نيز که به نظر ما بايد خسارت را پرداخت کند، از اين کار خودداري مي کند.«خدادادي» باز هم به ملي بودن اين پروژه اشاره و عنوان مي کند: با توجه به اين که طرح ملي است، توجه کمتري به آن مي شود و با اطلاعاتي که من دارم در حال حاضر نيز کسي پي گير اين موضوع نيست.

امسال هم مرکزي نباشيد

مدير کل کتابخانه هاي عمومي استان درباره زمان بهره برداري از کتابخانه مرکزي مشهد با تاکيد بر اين که بي گمان در سال جاري از اين پروژه به صورت کامل بهره برداري نمي شود، اين گونه مي گويد: براي سال آينده هم خدا مي داند!دکتر خدادادي در عين حال ابراز اميدواري مي کند که با انتقال بخش هاي اداري کتابخانه، برخي از قسمت هاي آن همچون بخش مرکزي کتابخانه کودک در سال جاري راه اندازي شود.

وعده هاي اداره کل نوسازي

او سپس با بيان اين مطلب که اداره کل نوسازي مدارس استان هم اکنون در حال مطالعه و بررسي وضعيت پروژه و چگونگي رفع مشکلات فني آن است، اظهار مي دارد: اين اداره کل به ما قول مساعد داده است که طي يک سال آينده کار را به نقطه مطلوبي برساند و بتوانيم حداقل از بخش هاي اداري ساختمان بهره برداري کنيم.

... و اما بودجه

دکتر خدادادي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار ما در زمينه ميزان بودجه هزينه شده براي کتابخانه مرکزي مشهد و اعتبار مورد نياز اين طرح مي گويد: تاکنون حدود ۴ ميليارد تومان در اين پروژه هزينه شده است. اما با توجه به مشکلات فني متعدد آن تا زمان کامل نشدن بررسي هاي اداره کل نوسازي مدارس، نمي توان ميزان اعتبار مورد نياز طرح را به طور دقيق اعلام کرد.

استاندار هم نمي توانيد پيش بيني کند

اما در حالي که مدير کل کتابخانه هاي استاني از ارائه پيش بيني درباره زمان بهره برداري از کتابخانه مرکزي مشهد خودداري مي کند، استاندار خراسان رضوي نيز مي گويد: هيئت هايي براي بررسي وضعيت پروژه هاي نيمه تمام استان از جمله کتابخانه مرکزي مشهد مشخص شده است که تا اعلام نشدن نتايج بررسي آن ها نمي توانم درباره زمان افتتاح کتابخانه اظهارنظر مي کنم.

اگر پروژه استاني بود مشکلش را حل مي کرديم

«محمود صلاحي» همچنين در گفت وگو با خبرنگار ما به ملي بودن پروژه کتابخانه مرکزي مشهد اشاره و عنوان مي کند: استانداري مشکل تمام پروژه هاي نيمه تمام استان در خراسان رضوي را حل کرده است. اما با توجه به ملي بودن اين طرح ما نمي توانيم به صورت مستقيم وارد عمل شويم. اما پي گير اين هستيم که در مذاکره با متوليان امر، کار را پيش ببريم.

نوشته شده توسط محسن هوشمند در 14:50 | | لينک به اين مطلب
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۹
آيا مشکل فردوسي و شهر توس فقط گاز رساني است؟!
يک خبر ، يک نکته
 
آيا مشکل فردوسي و شهر توس فقط گاز رساني است؟!
 
خراسان رضوي - مورخ چهارشنبه 1389/08/19 شماره انتشار 17696

هوشمند/ مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اعلام کرده است که با اجرايي شدن طرح خدمات رساني به روستاهاي توس، انتقال اهالي اين روستاها به مناطق ديگر به طور کامل منتفي است.

«محسن لشکري» اين خبر را به ايسنا اعلام کرده و گفته است که پروژه گاز رساني به توس با رعايت ضوابط ميراث فرهنگي انجام مي شود.البته اين اولين و احتمالا آخرين خبري نيست که با موضوع گاز رساني به روستاهاي منطقه توس روي خروجي خبرگزاري ها يا صفحه هاي روزنامه ها نقش مي بندد. همچنين در خاطر داريم که چندي پيش نيز موضوع دکل هاي برق شهر توس به معضلي براي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان و البته سوژه اي براي رسانه ها تبديل شده بود.شکي نيست که موضوع گاز رساني و ارائه خدمات مطلوب به مردم شهر توس و روستاهاي اطراف آن از ۲جنبه خدمت رساني به اين مردم به عنوان هم ميهنان ما و همچنين ايجاد شرايط مطلوب براي حضور گردشگران در اين منطقه اهميت به سزايي دارد.اما اين سوال نيز بايد به طور جدي مطرح شود که آيا مشکل شهر توس تنها گاز و گاز رساني است؟ آيا مسئولان ميراث فرهنگي خراسان رضوي و تمامي متوليان فرهنگي استان و حتي کشور تاکنون براي معرفي شايسته فردوسي به عنوان پاسدار ادب پارسي، جذب گردشگران به شهر توس و ايجاد فضاي مناسب براي پذيرايي از گردشگران اقدام درخوري انجام داده اند و آيا اساسا برنامه اي وجود دارد يا...؟ نگاهي به وضعيت کنوني منطقه توس و جايگاه فردوسي و شاهنامه در سطح بين المللي و حتي در ميان مردم کشور خودمان پاسخ «نه» را براي اين سوال ها به ذهن متبادر مي کند.حال آن که بايد همگي توجه داشته باشيم که شهر توس نبايد به تنهايي به مدفن فردوسي تبديل شود، بلکه اين منطقه با توجه به ظرفيت هاي گوناگون در حوزه تاريخ، فرهنگ و ادبيات و... مي تواند از مهم ترين ابزارهاي تمدن سازي در جوار بارگاه مطهر رضوي به شمار آيد.

نوشته شده توسط محسن هوشمند در 14:54 | | لينک به اين مطلب
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۹
شهيد ميرزايي، از تأسيس يگان تخريب تا تربيت نيرو
در آيين بزرگ داشت موسس يگان هاي تخريب خراسان عنوان شد:
 
شهيد ميرزايي، از تأسيس يگان تخريب تا تربيت نيرو
 
خراسان رضوي - مورخ شنبه 1389/08/15 شماره انتشار 17692

 
در ادامه سلسله همايش هاي ياد امام(ره) و شهدا، اين بار يادآوري دلاور مردي هاي شهيد «مهدي ميرزايي»، موسس يگان هاي تخريب خراسان، بهانه اي براي دور هم جمع شدن يادگاران ۸ سال دفاع مقدس شد.در اين آيين که با حضور جمعي از هم رزمان شهيد ميرزايي و جوانان علاقه مند به اين شهيد بزرگوار برگزار شد، سردار قاآني، حاج ماشاء ا... آخوندي و سردار نجاتي از هم رزمان و دوستان اين شهيد در دوران دفاع مقدس، يادي از خاطرات روزهاي عشق و خون و شهادت کردند و از مردي سخن گفتند که شهيد شوشتري اين چنين او را توصيف کرده بود: «من هرگز ترس را در چهره ميرزايي نديدم همرزمان شهيد ميرزايي در اين مراسم از شجاعت ها، حماسه ها، اخلاص و ساده زيستي مرد مبارز سپاه خراسان در جبهه ها گفتند و روزهايي را به ياد آوردند که مهدي ميرزايي موسس يگان هاي تخريب خراسان با رفتار خود همه را تربيت مي کرد..»
 
 
 حاج ماشاء ا... آخوندي، مردي که نامش با نام «مهدي ميرزايي» پيوند خورده است و صميمي ترين دوست او در سال هاي جنگ تحميلي به حساب مي آيد، سخنان خود را در آيين بزرگ داشت شهيد ميرزايي اين گونه شروع کرد: زندگي اين دلاور (شهيد ميرزايي) زبانزد همه فرماندهان و رزمندگان بوده و هست. ميرزايي مردي دست يافتني، براي جوانان نسل دوم و سوم انقلاب و آن هايي است که مي خواهند در مسير تقوا، صداقت، شجاعت، ايثار، پايمردي و مقاومت قدم بردارند.
دلم تنگ است...

آخوندي در ادامه از دل تنگي هايش گفت. از اين که اگر يک روز مهدي را نمي ديد گويي کمبودي در زندگي داشت و از اين که اکنون حدود ۲۶ سال است اين جاي خالي را احساس مي کند.وي ساده زيستي، اخلاص، صداقت، شجاعت، شوخ طبع بودن و... را بارزترين ويژگي هاي هم رزم شهيدش عنوان کرد و اين گونه گفت: «مهدي ميرزايي از معدود افرادي بود که در خط مقدم جبهه، براي روحيه دادن به بچه ها با شجاعت و اخلاص گام بر مي داشت. او مصداق بارز اين حديث بود که مي فرمايد: «مردم را به وسيله اي به غير از زبانتان هدايت کنيد».

حجش قبول شد

«سردار نجاتي» يکي ديگر از هم رزمان شهيد ميرزايي هم که از سال هاي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي با او آشنا بوده است، طي سخناني در اين مراسم از شهيد ميرزايي به عنوان مردي باغيرت و نترس ياد کرد و به بيان خاطره ماجراي شهادت او پرداخت نجاتي گفت حدود يک ماه قبل از شهادتش بود که از حج برگشته بود.کمي با قبل تفاوت کرده بود و ديگر مثل گذشته اهل شوخي نبود.من و او همراه با هم براي حضور در ميمک عازم جبهه شديم. چون تعداد نيروها کم بود، نيروهاي ما را گرفتند و در اختيار ديگر يگان ها قرار دادند و به اين ترتيب ما به نيروهاي آزاد و در اختيار فرمانده تبديل شديم.شب عمليات نيروهاي ما پايين منطقه «يال شهدا» متوقف شده بودند که ميرزايي در حرکتي مبتکرانه با استفاده از بولدوزر خط را شکست و راه را باز کرد.صبح روز بعد آقاي قاليباف به ما گفت که برويد روي تپه و سلاح و مهمات شهدا را جمع آوري کنيد تا اگر دشمن قصد تک زدن داشت، از اين سلاح ها استفاده نکند. به اين ترتيب من، مهدي ميرزايي و چند رزمنده ديگر براي اين کار عازم شديم. نزديک اذان ظهر بود که ما سلاح ها را جمع کرده بوديم اما خودروي تويوتايي که با آن به اين منطقه آمده بوديم، توان بالا آمدن از تپه را نداشت. در همين حال بود که «تک» عراقي ها هم شروع شد و منطقه زير آتش شديد دشمن قرار گرفت.مهدي از من خواست که پايين يال شهدا بمانم و خودش هم گفت که به بالاي منطقه مي رود. بعد از اين که کمي شدت آتش عراقي ها کمتر شد، من به قرارگاه برگشتم. حدود ساعت ۳ بعدازظهر بود که شهيد چراغچي نزد من آمد و گفت که بايد به معراج شهدا برويم. زيرا شهيدي را آورده اند که چهره اش شناخته نمي شود زماني که من براي شناسايي اين شهيد رفتم ديدم که بخش زيادي از صورتش از بين رفته و تنها محاسنش باقي مانده است.زماني که دقت کردم از آثار ترکش روي دست هايش او را شناختم.او مهدي ميرزايي بود. آن جا بود که فهميدم حجش قبول شده است.

شهداي ما عزت را احيا کردند

سردار اسماعيل قاآني يکي از فرماندهان سپاه خراسان در دوران ۸ سال دفاع مقدس هم در سخنان خود از دلاورمردي هاي شهيد ميرزايي ياد کرد و با بيان اين که شهداي ما عزت را احيا کردند، گفت: شيوه زندگي شهيد ميرزايي و اين که در خيلي مواقع دشمن را در ميدان نبرد «به بازي مي گرفت»، نشأت گرفته از فرهنگ عزيزبودن شهداي ما بود.شهيد ميرزايي جزو رزمندگاني بود که همواره در زمان عمليات، تخريب و... جلودار بودند. او هيچ گاه به ديگران نمي گفت: برويد، مي رفت و به بقيه هم مي گفت: بياييد»سردار قاآني سپس با تاکيد بر اين که رمز موفقيت شهداي ما اين بود که هم مي جنگيدند و هم ديگران را تربيت مي کردند، گفت: شهيد ميرزايي تنها مسئول تخريب جنگ نبود. بلکه او مسئول تربيت نيروها هم بود.او يکي از «باصفاترين» بچه هاي جبهه بود که در اوج شوخي و خنده هم نسبت به تربيت بچه ها حساسيت نشان مي داد.

نوشته شده توسط محسن هوشمند در 12:46 | | لينک به اين مطلب
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۹
شوق آموختن کلام حق در مدارس تازه تاسيس قرآني مشهد
شوق آموختن کلام حق در مدارس تازه تاسيس قرآني مشهد
 
خراسان رضوي - مورخ پنج‌شنبه 1389/08/13 شماره انتشار 17691

افتتاح ۸۸۱ مدرسه قرآني در استان خراسان رضوي که چندي پيش هم زمان با بهره برداري از ۱۰ هزار مدرسه قرآن در سراسر کشور انجام شد، رخدادي است که مي تواند طي سال هاي آينده به تحولي عظيم در آموزش قرآن کريم و آشنايي بيش از پيش دانش آموزان ايران اسلامي با کلام وحي بينجامد.اهميت اين موضوع زماني به وضوح روشن مي شود که مي شنويم در اولين دوره پذيرش قرآن آموز در اين مدارس در شهرهاي گوناگون استاني خراسان رضوي، حدود ۱۰۵ هزار نفر ثبت نام کرده اند. بي شک حضور اين تعداد دانش آموز در کلاس هاي قرآن کريم اگر با مديريت و هدايت صحيح همراه باشد، نتايج قابل قبولي را در پي خواهد داشت. در يکي از روزهاي برپايي کلاس هاي مدارس قرآن، به يکي از اين مدرسه ها در مشهد رفتيم و در گفت وگو هايي با دانش آموزان، معلمان و مدير مدرسه با حال و هواي اين مدارس بيش تر آشنا شديم. اين مدرسه قرآني دخترانه در يکي از مناطق مرکزي و پرجمعيت شهر مشهد واقع است. از اين رو مي توان انتظار داشت که اين مدرسه تعداد قابل قبولي از مخاطبان علاقه مند به يادگيري کلام وحي را تحت پوشش قرار دهد.ساعت از ۱۳ گذشته است که به مدرسه «ديانت» مي رسيم. اين مدرسه تا ساعت ۱۲ در زمينه ارائه آموزش هاي تحصيلي مقطع راهنمايي فعال است و از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴ به عنوان «مدرسه قرآن» فعاليت مي کند. با ورود به مدرسه به همراه عکاس روزنامه به دفتر مديريت مي رويم و براي گفت وگو با دانش آموزان راهي کلاس هاي درس مي شويم.
 
 
 
عكس : دهقاني
 
 
دانش آموزان راضي هستند

به هر يک از کلاس هاي درس که وارد مي شويم، دانش آموزان با قرائت دسته جمعي آياتي از کلام ا...مجيد، ذکر صلوات يا اشعاري با مضمون قرآني از ما استقبال مي کنند.از گفته هاي دانش آموزان مي توان به اين  نکته پي برد که معمولا از شيوه برگزاري اين کلاس ها رضايت دارند و با علاقه شخصي در مدرسه قرآن حضور پيدا کرده اند. هم چنين آن ها از ارائه آموزش قرآن کريم به لحن عربي به عنوان وجه تمايز کلاس هاي مدرسه قرآن با درس قرآن مدرسه ياد مي کنند.«زهراياشاخاني» يکي از دانش آموزان پايه اول راهنمايي اين مدرسه است که به خبرنگار ما مي گويد: کلاس هاي مدرسه قرآن به شيوه مناسبي برگزار مي شود و معلمان خيلي خوبي براي اين کلاس ها انتخاب شده اند. علاوه بر اين، ما در اين کلاس ها قرآن را با لحن عربي ياد مي گيريم که اين موضوع وجه تمايز کلاس هاي مدرسه قرآن با کلاس هاي درس قرآن در مدرسه است.

از کلاس قرآن خارج از مدرسه تا مدرسه قرآن

يکي از نکته هايي که در اين مدارس قابل تامل است، حضور چشمگير دانش آموزان مي باشد. با ديدن اين شرايط اين سوال برايم مطرح مي شود که آيا دانش آموزان در کلاس هاي قرآن خارج مدرسه هم شرکت مي کرده  اند يا اين که به دليل برگزار شدن کلاس قرآن در مدرسه شان در اين کلاس ها حضور پيدا کرده اند؟ بيشتر دانش آموزان در پاسخ به اين سوال برگزار شدن کلاس قرآن در محل مدرسه و زمان مناسب را علت حضورشان در اين کلاس ها عنوان مي کنند.حتي بسياري از آن ها مي گويند که پيش از تشکيل مدرسه قرآني در هيچ کلاس قرآني شرکت نکرده اند.

چندکلام با والدين

در ادامه با چند نفر از والدين دانش آموزان مدرسه قرآن هم کلام مي شويم.«علي رضا فکور رشيد» يکي از اين والدين است که حضور در کلاس هاي قرآن را براي فرزندش در زمينه هاي گوناگون بسيار مفيد مي داند و در پاسخ به اين سوال که چرا فرزندتان را در کلاس هاي مدرسه قرآن ثبت نام کرديد، مي گويد:« با توجه به اين که اين محيط براي بچه ها آشناست و در کنار دوستانشان حضور دارند، علاقه بيشتري براي حضور در آن نشان مي دهند و از همين رو تاثير گذاري اين کلاس ها هم بيشتر است.«معصومه اسدي» ما در يکي ديگر از دانش آموزان مدرسه قرآن است که به خبرنگار ما مي گويد: با اين که در بيرون از مدرسه هم کلاس ها و جلسه هاي قرآن تشکيل مي شود، اما فرزندم علاقه  زيادي براي شرکت در آن ها نشان نمي داد. اما براي شرکت در اين کلاس ها خودش به من پيشنهاد داد.

وجه تمايز کلاس هاي مدرسه قرآن

«فاطمه حيدري» يکي از معلمان اين مدرسه قرآن نيز در گفت وگو با خبرنگار ما آموزش قرآن با لحن عربي را به عنوان ويژگي  اصلي کلاس هاي مدرسه قرآن ياد مي کند و چنين مي گويد: برگزاري اين کلاس ها در مدرسه باعث شده است که بسياري از دانش آموزان در اين کلاس ها حضور يابند. تلاش ما بر اين است که با اجراي برنامه هاي شاد، برگزاري اردو... انگيزه بچه ها را براي يادگيري کلام وحي افزايش دهيم.«عصمت عبدي»  يکي ديگر از مربيان قرآن اين مدرسه هم در پاسخ به اين سوال که وجه تمايز کلاس هاي مدرسه قرآن با ديگر کلاس هاي قرآن چيست، اظهار مي دارد: مهم ترين نکته اي که به نظر مي رسد تخصصي بودن اين کلاس هاست. چرا که آموزش و پرورش تلاش کرده است که با گرفتن آزمون هاي علمي، مربيان متخصص و مناسب و اجراي اين کلاس ها انتخاب کند.او هم چنين از شيوه انتخاب معلمان قرآن در مدارس عادي گلايه مي کند و مي گويد: خيلي اوقات معلماني که براي درس قرآن در مدارس انتخاب مي شوند، از تخصص و مهارت کافي برخوردار نيستند.

يک آسيب

اين معلم قرآن هم چنين به يک آسيب در اجراي طرح مدارس قرآن اشاره و عنوان مي کند: برگزاري اين کلاس ها در برخي موارد منجر به ايجاد دوگانگي ميان آموزش هاي مدرسه قرآن با کلاس  قرآن براي دانش آموزان مي شود که آموزش و پرورش بايد براي اين مشکل چاره اي بينديشد.«يزدي» يکي ديگر از مربيان هم مي گويد: بيشتر کلاس هاي قرآني که بيرون از مدرسه برگزار مي شود مناسب سنين کودکي و دوران دبستان است.در حالي که اين کلاس ها ويژه اين سنين برنامه ريزي شده است.او هم چنين به ادامه دار بودن اين کلاس ها تاکيد مي کند و ابراز مي دارد: بايد براي اين طرح يک برنامه ريزي مدون و مستمر انجام شود.

حدود نيمي از دانش آموزان مدرسه، متقاضي شرکت در مدرسه قرآن هستند

اما مدير اين مدرسه در گفت و گو با خبرنگار ما از حضور ۱۰۷ دانش آموز در اين مدرسه قرآن خبر مي دهد و مي گويد: اين درحالي است که تعداد کل دانش آموزان مدرسه ما ۲۴۵ نفر است.«يزدان طلب» با بيان اين که هدف اصلي مدرسه قرآن انس بيشتر دانش آموزان با کلام وحي است، ادامه مي دهد: بزرگ ترين مشکل بسياري از افرادي که در مدرسه قرآني ثبت نام نکردند، نبود سرويس براي بازگشت دانش آموزان بود. من مطمئن هستم در صورتي که اين مشکل رفع شود، حداقل ۲۰۰ نفر از دانش آموزان مدرسه ما در اين کلاس ها شرکت مي کنند.

نوشته شده توسط محسن هوشمند در 12:46 | لينک به اين مطلب
یکشنبه ۹ آبان ۱۳۸۹
آموزش و پرورش در شيوه انتخاب معلمان قرآن بازنگري کند
رئيس دانشگاه علوم قرآني مشهد در گفت و گو با خراسان:
 
آموزش و پرورش در شيوه انتخاب معلمان قرآن بازنگري کند
 
خراسان رضوي - مورخ یکشنبه 1389/08/09 شماره انتشار 17687
 
باورش خيلي سخت و دردناک است! اما متأسفانه در برخي موارد شاهد هستيم که دانش آموز دوره متوسطه و يا حتي دانشجوي کشورمان پس از سال ها تحصيل در نظام آموزشي يک کشور اسلامي، توان روخواني و روان خواني و شايد درک مفاهيم ارزشمند کلام وحي را ندارد. مشکل از کجا نشأت مي گيرد: آيا ايراد از دانش آموزان و دانشجويان است؟ يا شايد هم در نظام آموزشي، کتاب هاي درسي، نحوه تدريس معلمان و... کاستي هايي وجود دارد؟ براي رسيدن به پاسخ اين سوال ها به سراغ دکتر علمي رئيس دانشگاه علوم قرآني مشهد رفتيم و نظر او را درباره وضعيت آموزش قرآن کريم در نظام آموزشي کشورمان جويا شديم. دکتر محمد صادق علمي ضمن اين که تأکيد مي کند که دوره تحصيلي دانشگاه، زمان مناسبي براي آموزش قرآن نيست و يا به عبارت خودش «دانشگاه خيلي دير است»، چنين مي گويد: به نظر مي آيد مهم ترين نقش را در آموزش قرآن کريم معلمان بر عهده دارند و راه حل مشکلات نظام آموزشي ما در حوزه قرآن کريم، استفاده از معلمان آشنا به روش هاي نوين آموزش و توانمند در زمينه ايجاد برقراري ارتباط با دانش آموزان است.

رئيس دانشگاه علوم قرآني مشهد طي گفت و گويي با خبرنگار خراسان درباره مشکلات نظام آموزشي کشور در حوزه آموزش قرآن کريم، با تأکيد بر اين که مهم ترين نقش در آموزش را معلم بر عهده دارد، مي گويد: کتاب، جزوه، ابزارهاي کمک آموزشي و... همه در اين امر نقش ايفا مي کند، اما شکي نيست که وظيفه اصلي را معلم بر عهده دارد.

دکتر محمد صادق علمي موضوعي را عنوان مي کند که به گمان خودش در صورت حل شدن آن بخش زيادي از مشکلات آموزش قرآن کريم در نظام آموزشي کشور رفع مي شود.

او چنين مي گويد: متأسفم که اعلام کنم بر اساس آماري که گرفته ايم، بخش زيادي از معلمان قرآن استانمان توان قرائت قرآن کريم را به شيوه مطلوب ندارند و در همين حال مي خواهند قرآن را به دانش آموزان نيز آموزش دهند.

ساختار انتخاب معلمان قرآن اصلاح شود

وي در ادامه خواستار اصلاح ساختار انتخاب معلمان قرآن در آموزش و پرورش مي شود و تصريح مي کند: وزارت آموزش و پرورش بايد با تأسيس مراکز تربيت مدرس تخصصي قرآن کريم، معلمان توانمند در زمينه آموزش قرآن را تربيت کند و از آن ها بهره گيرد.دکتر علمي به تأسيس مراکز تربيت مدرس قرآن کريم وابسته به سازمان اوقاف و امور خيريه اشاره و عنوان مي کند: هم اکنون دانش آموختگان اين مراکز بهترين مدرسان قرآن کريم هستند که آموزش و پرورش نيز مي تواند براي آموزش قرآن در سطوح مختلف از اين افراد بهره ببرد.

يک پيشنهاد

او به وزارت آموزش و پرورش و ديگر متوليان اين امر پيشنهاد مي کند: با استفاده از استادان پيشکسوت و شايسته قرآن کريم، همچون حجت الاسلام و المسلمين قرائتي، نظام جامعي را در زمينه تربيت معلمان قرآن تدوين کنند.علمي اين موضوع را امري «اجتناب ناپذير» مي داند و تأکيد مي کند: اگر آموزش و پرورش قصد دارد دانش آموزاني قرآن دان تربيت کند، بايد اين بحث را در دستور کار قرار دهد.

قرآن قابل مقايسه با ديگر دروس نيست

رئيس دانشگاه علوم قرآني خراسان رضوي با تأکيد بر اين که قرآن قابل مقايسه با هيچ درس ديگري نيست، اين گونه توضيح مي دهد: اگر يک دانش آموز ديگر دروس را به خوبي ياد نگيرد، در زندگي دچار مشکل نمي شود. اما ناتواني فرد در زمينه روخواني و شناخت مفاهيم قرآن کريم بي گمان او را در زندگي روزمره دچار مشکل مي کند.دکتر علمي بسياري از مشکلات موجود در جوامع اسلامي را ناشي از همين موضوع مي داند و مي گويد: متأسفانه امروز قرآن در جهان اسلام حضور دارد ولي زندگي مردم و فرهنگ حاکم قرآني نيست.

دانشگاه دير است

وي همچنين در پاسخ به اين سوال که آموزش قرآن در مقاطع گوناگون تحصيلي بايد به چه صورتي باشد، چنين مي گويد: يک دانش آموز بايد تا سن ۹ سالگي روخواني قرآن کريم را ياد گيرد و در اين سن به فراگيري تجويد کلام وحي بپردازد. پس از آن هم بايد شخص به دنبال درک مفاهيم و معارف قرآن کريم باشد.

دکتر علمي دانشگاه را زمان مناسبي براي آموزش قرآن کريم نمي داند و تصريح مي کند: دانشگاه براي آموزش قرآن خيلي دير است.

وي به برخي تجربه هاي آموزش قرآن کريم در دانشگاه اشاره و عنوان مي کند: اين تجربه ها نشان داده است که نمي توان دانشجويان را به واسطه نمره و تکليف به کلاس قرآن کشاند.

ويژگي هاي يک معلم قرآن خوب

در پايان گفت و گو با رئيس دانشگاه علوم قرآني مشهد، اين سوال را مطرح مي کنيم که يک معلم قرآن فعال در نظام آموزشي بايد داراي چه ويژگي هايي باشد؟

دکتر علمي در پاسخ با بيان اين مطلب که انسان به طور طبيعي به دنبال زيبايي است، ابراز مي دارد: معلم قرآن بايد داراي ويژگي هايي باشد که تأثيرگذاري او بر مخاطب را افزايش دهد.

همچنين معلم قرآن بايد با شيوه هاي جديد تدريس آشنا و داراي اخلاق حسنه باشد.اين استاد قرآن کريم در اين زمينه بر نکته هاي ديگري نيز مانند لزوم برقراري ارتباط شايسته با مخاطبان، شناخت نيازهاي دانش آموزان در سنين گوناگون، نفوذ در دل هاي متعلمان و... تأکيد مي کند

نوشته شده توسط محسن هوشمند در 12:33 | | لينک به اين مطلب
چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۸۹
افت کيفي آثار ششمين جشنواره فيلم «رويش» نسبت به سال گذشته
 
افت کيفي آثار ششمين جشنواره فيلم «رويش» نسبت به سال گذشته
 
 
خراسان رضوي - مورخ چهارشنبه 1389/08/05 شماره انتشار 17684

اين روزها برگزاري ششمين دوره جشنواره فيلم کوتاه ديني رويش، حال وهواي متفاوتي به سينما هويزه مشهد بخشيده است. در حالي که به گفته قائم مقام دبير جشنواره در مجموع ۹۶۵ اثر به دبيرخانه ششمين دوره رويش رسيده بود، در نهايت هيئت انتخاب جشنواره ۴۷ اثر را شايسته حضور در بخش مسابقه شناخت و به اين ترتيب اين آثار طي ۳ روز در سالن نسترن مجموعه سينمايي هويزه مشهد اکران مي شود.به گفته رفائي از اين تعداد ۱۲ اثر پويانمايي، ۱۷ اثر مستند و ۱۷ فيلم داستاني است.در شامگاه اولين روز اکران فيلم ها به سينما هويزه رفتيم و طي گفت وگوهايي با رفائي، قائم مقام دبير جشنواره، دکتر شاه حسيني کارشناس و منتقد سينما ابعاد مختلف اين جشنواره را بررسي کرديم.

 ششمين دوره جشنواره فيلم کوتاه ديني رويش در حالي روز دوشنبه در مشهد آغاز به کار کرد که آثار رسيده از ۶ کشور نيز در بخش جنبي به نمايش گذاشته مي‌شود.به اين ترتيب تمام فيلم هاي کوتاه بخش مسابقه اين جشنواره که بين روزهاي ۳ تا ۶ آبان در سالن نسترن سينما هويزه مشهد اکران مي شود، توليد هنرمندان کشورمان است.

روز اول خلوت بود

در شامگاه اولين روز از برگزاري ششمين دوره جشنواره رويش به سينما هويزه مشهد که محل اکران فيلم هاست، مي رويم. با اين که آذين بندي ورودي سينما، سالن انتظار حال وهواي جشنواره اي به سينما هويزه بخشيده است، اما حضور کم تعداد تماشاچيان وحتي اهالي سينما و هنر در محل برگزاري جشنواره مشهود است.اين موضوع را مي توان در برگزاري جلسه هاي نقد فيلم ها هم به وضوح مشاهده کرد. با اين که به گفته قائم مقام دبير جشنواره قرار بود فيلم ها بدون حضور توليدکنندگان نقد نشود، بخش زيادي از خالقان آثار جشنواره رويش در جلسه نقد فيلم هايشان حضور ندارند.

هدف ؛جريان فيلم ديني

قائم مقام دبير جشنواره فيلم کوتاه ديني رويش طي گفت وگويي با خبرنگار ما، رسالت اين جشنواره را ايجاد جريان فيلم ديني در کشور عنوان مي کند و با اشاره به برگزاري جشنواره هاي متعدد فيلم کوتاه در کشور چنين مي گويد: «يکي از وظايف اصلي حوزه هنري که در جشنواره رويش تبلور پيدا مي کند، تربيت هنرمندان جوان و متعهد است. در واقع برگزاري اين جشنواره است که مي توانيم استعدادهاي جوانان را شناسايي کنيم و در پي آن با ارائه آموزش هاي مورد نياز، برگزاري جلسه هاي نقد و... آن ها را به هنرمنداني توانمند تبديل کنيم».«سيد جواد رفائي» با بيان اين که امروز دنيا از سينما به عنوان يک ابزار توانمند سياسي، تبليغي و... بهره مي برد، اظهار مي دارد: ما قصد داريم با برگزاري جشنواره رويش به سمتي حرکت کنيم که جريان استفاده از ابزار سينما براي ترويج دين در کشورمان به وجود آيد.او رسيدن به اين هدف را مستلزم بهره بردن از منابع غني و اصيل ديني در توليد آثار مي داند و با انتقاد از نحوه فيلم سازي ديني در کشورمان مي گويد: متاسفانه در حال حاضر حتي براي توليد بسياري از فيلم هاي بلند ديني کشورمان هم از منابع اصيل اسلامي استفاده نمي شود. هم اکنون بسياري از خرافات به نام دين در حال ترويج است، در حالي که مي توان با بهره  بردن از ابزار سينما با استفاده از منابع اصيل ديني اين مسائل را حل کرد.وي در ادامه سخنان خود، تاثير گذاري ۶ دوره برگزاري جشنواره روتين را در حوزه سينماي ديني کشور خوب ارزيابي مي کند و اين گونه مي گويد: ما در دوره هاي اول جشنواره شاهد اکران آثاري بوديم که تنها عبادت و عزاداري را نمايش مي دادند.در برخي از آثار متاسفانه گاه به برخي خرافات به عنوان نمادهاي ديني پرداخته مي شد، در حالي که در اين دوره شاهد ارائه فيلم هاي قوي تري در حوزه فني هستيم و درمي يابيم که فيلم سازان ما در حال تغيير نگرش از لايه هاي ظاهري دين به لايه هاي عمقي هستند.

افت کيفي آثار

اما در حالي که رفائي معتقد است کيفيت آثار رسيده به جشنواره رويش طي ۶ دوره برگزاري اين جشنواره رو به رشد بوده است، اين موضوع را هم اعلام مي کند که کيفيت آثار رسيده به جشنواره امسال نسبت به آثار سال گذشته داراي کيفيت کمتري است.او درباره علت اين موضوع چنين مي گويد: نمي توان دليل خاصي را مطرح کرد در هر صورت آثار رسيده داراي کيفيت کمتري است. البته بايد توجه داشته باشيم که بسياري از آثار رسيده به جشنواره مخصوص شرکت در رويش توليد شده که اين يکي از ويژگي هاي بارز اين جشنواره است.

رويش بين المللي است، اما...

رفائي درباره علت برگزار نشدن بخش مسابقه جشنواره به صورت بين الملل مي گويد: ۵۰ فيلم از کشورهاي تاجيکستان، زيمبابوه، عربستان، افغانستان، هندوستان و سودان به دبيرخانه رسيده اما به دليل هم خوان نبودن آثار با رويکرد جشنواره در بخش مسابقه جاي نگرفت.او معتقد است: تقويت بخش بين الملل اين جشنواره به اختصاص بودجه بيشتر، توجه به مسائل آموزشي و تعامل با کشورهاي اسلامي نيازمند است.

فرصتي براي سينماي ديني

در ادامه با يکي از کارشناسان و منتقدان برجسته سينماي کشورمان هم کلام مي شويم.دکتر سيد جواد شاه حسيني که به عنوان منتقد در جلسات نقد جشنواره فيلم رويش هم حضور دارد، از اين جشنواره به عنوان فرصت مناسبي براي جدي تلقي کردن مقوله سينماي ديني در کشورمان ياد و عنوان مي کند: صرف نظر از تعاريف گوناگوني که درباره سينماي ديني طي سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در کشور مطرح شده است، بايد توجه داشته باشيم که دنيا امروز سينماي ديني را به رسميت شناخته است و جشنواره هاي بين المللي معتبري هم با اين موضوع وجود دارد.

نوشته شده توسط محسن هوشمند در 15:30 | | لينک به اين مطلب
سه شنبه ۴ آبان ۱۳۸۹
فرهنگ رضوي؛ شاخصي براي برنامه ريزي فرهنگي کشور
فرهنگ رضوي؛ شاخصي براي برنامه ريزي فرهنگي کشور

بسياري از دانشمندان علم جامعه شناسي بر اين باور هستند که فرهنگ مهم ترين رکن تشکيل دهنده يک جامعه است و در واقع اين فرهنگ است که ديگر ارکان جامعه يعني سياست، اقتصاد و رفتار اجتماعي را متأثر از خود شکل مي دهد.فرهنگي که بر اساس رايج ترين تعريف موجود به عنوان مجموعه اي از آداب و رسوم، سنت ها، ارزش ها، باورها و رفتار انساني يک جامعه شناخته مي شود.نگاهي به تاريخچه تمدن هاي بشري اين موضوع را براي ما به وضوح آشکار مي سازد که در طول عمر بشر به سبب وجود تفاوت هاي متعدد در عناصر اصلي فرهنگي جوامع، گروه هاي انساني متعددي با فرهنگ هاي متنوع شکل گرفته است. اين موضوع با نگاهي به زندگي امروز جوامع بشري نيز قابل اثبات است. اما موضوع قابل تأمل درباره جامعه ايراني و اسلامي ما اين است که با توجه به عناصر تشکيل دهنده فرهنگ امروز ايران و ظرفيت هاي فرهنگي گسترده کشور، بايد از چه الگويي براي برنامه ريزي مهم ترين رکن تشکيل دهنده جامعه استفاده شود.اهل نظر معتقدند که سه عنصر ايران باستان، اسلام و غرب، هم اکنون در ترکيبي با يکديگر فرهنگ جامعه ما را تشکيل داده اند. پرواضح است که در اين ترکيب اسلام و در معناي خاص تر تشيع به عنوان مهم ترين عنصر شناخته مي شود و در حقيقت بيشتر بقاياي به جا مانده از ايران باستان و مفاهيم وارد شده از فرهنگ غرب نيز مربوط به آن بخشي است که تضاد آشکاري با مفاهيم اصيل اسلامي ما ندارد.البته اين موضوع نيز غيرقابل انکار است که بخشي از اين عناصر به جا مانده و اضافه شده به فرهنگ ما، سنخيتي با فرهنگ اصيل اسلامي ندارد و شکي نيست که متوليان دستگاه هاي فرهنگي کشور بايد براي رفع اين نقص و اعتلاي فرهنگ انقلابي، اسلامي و ايراني تلاش کنند. بر اين اساس مشخص مي شود که برنامه ريزي فرهنگي کشور ما نيز بايد برگرفته از مفاهيم ناب اسلامي و با توجه ويژه به ظرفيت هاي موجود در کشور باشد.تأملي درباره ظرفيت هاي فرهنگي کشور به طور قطع و يقين اين موضوع را محرز مي کند که وجود بارگاه منور امام رضا(ع) و آثار مترتب بر اين حضور پربرکت، غني ترين منبع و جامع ترين ظرفيت فرهنگي کشور به شمار مي آيد و مي توان از آن به عنوان محور برنامه ريزي فرهنگي کشور بهره برد. اين ادعا را مي توان با چند استدلال اثبات کرد.

۱ - ما بر اساس باورهاي ديني مان اعتقاد داريم تمام تعاليم مورد نياز يک انسان براي زندگي و آخرت در مکتب اهل بيت اطهار(ع) وجود دارد. همچنين بر اين باور هستيم که اين پاکان «کلهم نور واحد» هستند و همگي از علم الهي برخوردارند. اما با توجه به اين که امام رضا(ع) تنها معصوم حاضر در کشور ما هستند، مي توان گفت که جامعه ما به شيوه بسيار ملموس تري مي تواند مفاهيم و ارزش هاي رسيده از اين امام همام را درک و دريافت کند.

۲ - زندگي امام رضا(ع) در ايران و وجود مرقد مطهر ايشان در خطه خراسان از ديرباز تاکنون موجب شکل گيري مولفه هاي فرهنگي و هنري بسيار زيادي شده است که همگي با توجه به ارتباط با منبع غني فرهنگ رضوي از اصالت قابل قبولي برخوردار است. اتفاقات به وقوع پيوسته در اين سال ها، معماري اسلامي شکل گرفته در حرم مطهر رضوي، آثار هنري گوناگوني که با موضوع امام رضا(ع) توليد شده و... منابع قابل پذيرشي است که مي توان از آن ها به شکل شايسته تري در برنامه ريزي فرهنگي کشور بهره برد.

۳ - جنبه هاي خاص زندگي امام رضا(ع) هم چون مديريت ايشان، هجرت تاريخي از مدينه به مرو، حديث سلسلة الذهب، اخلاق رضوي و... نيز اين نکته را براي ما روشن مي کند که فرهنگ رضوي قابليت هاي گسترده اي در عرصه هاي گوناگون دارد.

البته بي شک بهره بردن از اين معارف غني نيازمند بازخواني جنبه هاي گوناگون زندگي امام رضا(ع) و در برخي موارد تفسير مجدد آن هاست.

۴ - حضور سالانه بيش از ۲۰ ميليون زائر در شهر مشهد نشان گر عشق و ارادت مردم ما و شيعيان جهان به اين نقطه نوراني در کره خاکي است. اين حضور باعث شده است که مشهد به عنوان بزرگ ترين شهر جهان اسلام و کلان شهر مذهبي جهان مطرح شود و ملجاء دل هاي بي قرار ميليون ها عاشق و دلداده اي باشد که همه ساله براي عرض ارادت به اين امام همام قصد سفر به سرزمين خراسان مي کنند.

اما بايد توجه داشته باشيم که اين ظرفيت ويژه مشهد مي تواند به عنوان مرکزي براي نشر معارف اهل بيت(ع)، فرهنگ اسلامي ايران و در نهايت توسعه فرهنگي کشور مورد استفاده قرار گيرد.حال با بيان اين نکات بايد اين سوال را مطرح کنيم که طي سال هاي اخير به چه ميزان از اين منبع عظيم و غني فرهنگي در برنامه ريزي فرهنگي کشور بهره برده ايم؟

نوشته شده توسط محسن هوشمند در 20:27 | | لينک به اين مطلب