یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۸
هزار تومان؛ سرانه پرورشي هر دانش آموز در استان
معاون سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي اعلام کرد:
هزار تومان؛ سرانه پرورشي هر دانش آموز در استان
خراسان رضوي - مورخ یکشنبه 1388/12/16 شماره انتشار 17503
آموزش و پرورش ۲ مقوله اي است که همواره از آن به عنوان دو نياز اصلي يک انسان براي رشد و تعالي ياد مي شود؛ آموزش براي يادگيري آن چه نياز يک انسان در ساليان زندگي اوست و پرورش براي ساختن انساني که قرار است انسانيت کند و اشرف مخلوقات باشد.اهميت اين ۲ موضوع به حدي است که وزارت خانه اي با عنوان آموزش و پرورش در کشور ما تأسيس شد و وظيفه به تعالي رساندن فرزندان برومند ايران زمين را در عرصه هاي مختلف علمي، تربيتي، ورزشي و اخلاقي بر عهده گرفت. اما آن چه در طول ساليان فعاليت اين وزارت خانه در ۳ دهه بعد از پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي به چشم مي خورد، اين است که در کنار ضعف هاي موجود در زمينه آموزش دانش آموزان، کاستي هاي فراواني نيز در زمينه پرورش آينده سازان ايران اسلامي در اين مجموعه وجود دارد. در اين خصوص با «آرين منش» نايب رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و «محمدي» معاون پرورشي و تربيت بدني سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي براي بررسي وضعيت پرورش دانش آموزان در استان خراسان رضوي به گفت و گو نشستيم.
«جواد آرين منش» نايب رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي درباره موضوع اهميت پرورش در نظام آموزش وپرورش، ضمن اشاره به وجود تعابير مختلف درباره آموزش و پرورش، علم و ايمان و تعليم و تربيت تصريح مي کند: هر يک از اين ها مانند يک بال است که انسان را به تعالي مي رساند و اگر آموزش در کنار پرورش نباشد ما نيز به همان مسيري خواهيم رفت که دنياي غرب در آن حرکت کرده و به بن بست رسيده است.نماينده مردم مشهد و کلات در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين که آموزش به منزله ابزاري براي تسلط انسان به جهان و پرورش عاملي براي تسلط انسان بر نفس خويش است، مي گويد: اساس انقلاب اسلامي بر توسعه فرهنگ اخلاق و تربيت بنا نهاده شده و يکي از اهداف اصلي و شعارهاي بلند انقلاب انسان سازي است.وي ادامه مي دهد: به همين دليل است که در نظام ما جمهوريت در کنار اسلاميت قرار گرفته است. با توجه به همين موضوع نظام آموزش و پرورش نيز در جامعه ما بايد برگرفته از تعاليم الهي و انساني باشد. در غير اين صورت جامعه غرب در زمينه آموزش بهتر از ما عمل مي کرد.«آرين منش» ضمن ابراز تأسف از وضعيت پرورش در نظام آموزش و پرورش تأکيد مي کند: اگر ما امروز آسيب هايي را در بدنه جامعه جوان خود احساس مي کنيم، ناشي از کمبودهايي است که در حوزه پرورشي داشتيم. متأسفانه نظام آموزش و پرورش ما هنوز به يک نظام برخاسته از آرمان هاي انقلاب اسلامي تبديل نشده است.
قانوني که اجرا نشد
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به تصويب قانون احياي امور تربيتي در مجلس هفتم شوراي اسلامي ابراز مي دارد: اين قانون با اين اميد تصويب شد که جايگاه پرورش و تربيت در نظام آموزش و پرورش ارتقا پيدا کند و از نظر نيروي انساني و امکانات به جايگاه بهتري برسد. اما متأسفانه با وجود گذشت ۳ سال از زمان تصويب، اين قانون هنوز در آموزش و پرورش اجرا نشده و نه تنها وضعيت فعاليت هاي تربيتي، پرورشي، اوقات فراغت و ورزش دانش آموزان در آموزش و پرورش بهبود پيدا نکرده بلکه نسبت به گذشته بدتر نيز شده است.«جواد آرين منش» تصريح مي کند: در حال حاضر به هيچ وجه وضعيت آموزش و پرورش در حوزه هاي پرورشي و تربيت بدني مناسب نيست.وي درباره حمايت هاي موردنياز تشکل هاي دانش آموزي با بيان اين که معتقد نيستم حمايت ها بايد تنها در زمينه هاي مالي باشد، مي افزايد: مديران مدرسه نبايد از اين موضوع هراس داشته باشند که يک تشکل دانش آموزي در عرصه فعاليت هاي داخل مدرسه نقش آفرين باشد بلکه بايد به اين دانش آموزان ميدان داده شود تا بتوانند استعدادهاي خودرا شکوفا کنند.
هدايت، حمايت، نظارت
«آرين منش» در ادامه ۳ موضوع هدايت، حمايت و نظارت را به عنوان نيازهاي تشکل هاي دانش آموزي عنوان مي کند و مي گويد: در مرحله اول بايد هدايت براي مشخص کردن مسير فعاليت هاي آنان صورت گيرد. پس از آن نيز بايد با دادن اختيارات و حمايت هاي فکري، مادي و معنوي شرايط را براي فعاليت دانش آموزان فراهم کرد و در پايان نيز بايد با کنترل از راه دور، بر نحوه رفتار آن ها نظارت شود تا در مسير صحيح حرکت کنند.
مشکلي به نام بخش نامه ها
در ادامه به سراغ «محمد ابراهيم محمدي» معاون پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش خراسان رضوي مي رويم و با او گفت وگو مي کنيم.او حوزه فعاليت هاي پرورشي در آموزش و پرورش را گسترده مي خواند و درباره يکي از اصل ترين مشکلات مربيان پرورشي در مدارس مي گويد: مربي پرورشي از طرفي مسئول پاسخ گويي به بخش نامه هاي فراواني است که از طرف وزارت آموزش و پرورش و سازمان هاي مختلف به مدرسه ارسال مي شود و از سوي ديگر نيز بايد پاسخ گوي حجم عظيم انتظارات و توقعاتي باشد که در داخل مدرسه از معاون پرورشي وجود دارد.«محمدي» در ادامه مي گويد: براي رفع اين مشکل در مرحله اول بايد وظايف سازماني مربيان پرورشي را کم کنيم تا بتوانند به کار تربيتي به معناي واقعي بپردازند و علاوه بر آن نيز يک تعريف مناسب براي انتظارات و توقعات بخش هاي بيرون سازماني از مربي پرورشي ارائه کنيم. «محمدي» در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبني بر مظلوم ماندن فعاليت هاي پرورشي در مدارس ابراز مي دارد: من قبول دارم که اين مظلوميت وجود دارد، اما اگر بخواهيم تنها معاون پرورشي را مقصر بدانيم، بي انصافي است.او با بيان اين که مربيان پرورشي نمي توانند در ساعت آموزشي مدارس به فعاليت هاي پرورشي بپردازند، مي گويد: بايد در اين ساعت ها کار باليني و نظام مند انجام شود و عمده فعاليت هاي پرورشي به ساعت بعدازظهر و غيردرسي دانش آموزان انتقال پيدا کند که ما براي انجام اين کار با مشکلات مادي روبه رو هستيم. سرانه پرورشي يک هجدهم کل سرانه در ادامه از «محمدي» درباره ميزان سرانه پرورشي دانش آموزان در مدارس سوال مي کنيم.او با اشاره به سرانه سالانه ۱۸هزار توماني هر دانش آموز مي گويد: از اين مقدار هزار تومان سرانه پرورشي، ۸۰۰تومان تربيت بدني و ۶۰۰تومان امور بهداشتي است. وي هم چنين درباره نيازهاي اين معاونت براي پوياشدن و رفع مشکلات موجود مي گويد: در مرحله اول بايد به مربيان پرورشي توجه بيشتري شود. نبايد کار مربيان پرورشي بر مبناي گزارش کار و اعداد و ارقام بررسي شود. بايد توجه داشته باشيم وظيفه اصلي مربيان پرورشي تربيت دانش آموزان است و اين موضوع با عدد و رقم قابل گزارش نيست. در مرحله بعد نيز بايد به فضاهاي پرورشي اهميت بيشتري داده شود. اگر اين فضاها در ساعات فراغت در اختيار دانش آموزان قرار بگيرد، زمينه ساز فعاليت هاي بسيار مناسبي خواهد بود. علاوه بر اين بايد بخشي از مساعدت هاي استانداري و اعتبارات فرهنگي به بخش دانش آموزي اختصاص پيدا کند تا بتوانيم فعاليت هاي موردنياز دانش آموزان را انجام دهيم.
نوشته شده توسط محسن هوشمند در 23:58 | | لينک به اين مطلب